Gå direkt till Nyheten (Tillväxtrådet kräver handlingskraft för kommunikationerna)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 13 april 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Tillväxtrådet kräver handlingskraft för kommunikationerna

Publicerad Friday, 01 April 2016, 09:49 av Björn Smitterberg

kinnekullebanan-rels-lopI sitt senaste nyhetsbrev till de företagasre som på olika sätt är engagerade i Tillväxt Lidköping AB krävs i en osignerad artikel ökad handlingskraft när det gäller kommunikationerna med Göteborg. Bland annat föreslås att direktbuss – utan stopp på vägen – sätts in.

Det är en artikel som handlar om befolkningstillväxten som tar upp kommunikationerna med Göteborg och den ständigt pågående diskussionen om Kinnekullebanan och andra kommjunikationer med Göteborg.

– Lidköping har idag vare sig egen högskola eller väl utvecklad infrastruktur men växer ändå vilket senaste statistiken från SCB visar.  2015 blev det 39.014 invånare vilket är en ökning med 0,6 %  jämfört med 2014. Detta sker helt organiskt trots att det är brist på bostäder och avsaknad av marknadsföring av kommunen.

– Med en väl fungerande kommunikation med Göteborg som innebär att vi närmar oss en timme i pendlingstid skulle Lidköping växa än mer. Om detta skall bli möjligt krävs att vi gemensamt engagerar oss och utvecklar befintliga eller hittar alternativa kommunikationslösningar.

– Ett alternativ skulle kunna vara tåg som klarar drift med både diesel och el (luftledning) liknande bilbranschens elhybrider. Tekniken är inte ny utan används i flera länder där man vill få en ökad flexibilitet att nyttja befintligt järnväg optimalt. Det skulle kunna innebära att Kinnekulletåget använder diesel på Kinnekullebanan och el när de kommer ut på de större järnvägsnätet. Investeringen i befintlig järnväg blir betydligt lägre, nyttjandet mer flexibelt och transporttiden till Göteborg kortare.

– Ett annat alternativ är att vi i väntan på ett bättre fungerande Kinnekulletåg ”chartrar” en direktbuss till och från Göteborg. Bekvämligheten blir bättre, transporttiden ungefär densamma som med dagens tåg och framförallt den går direkt mellan Lidköping och Göteborg, inga stopp.

– Båda alternativen är möjliga men det kräver att vi tar tag i saken och ser till att det händer.

1 Kommentar
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Göran Mörby
Gäst
Göran Mörby
4 April, 2016 02:16

Har sett en del uppdateringar på nätet både här och på NLT nästa så jag börjar tro att det är kopierat från mig? Redan för så där för ca 15 år sen om inte mer när man ej hade surf på mobil sände jag ett Sms till då Banverket…..Rusta upp Kinnekullebanan från Gårdsjö till Håkantorp med el,använd den som reserv för Västra stambanan när det är stopp mellan Herrljunga och Gårdsjö. Använd banan för avlasta med att köra godståg via spår i Håkantorp mot Trollhättan, mötesstationer kan ju vara de stora bangårdar Mariestad och Lidköping. Fick aldrig något svar! Kanske nån nu sett det här och tagit fasta på mitt gamla SMS?