Kvinnor blir synligare – utställning hela sommaren på Vänermuseet
Publicerad måndag, 11 april 2016, 15:33 av Björn SmitterbergFöreningen Dea strävar efter att få fram kvinnornas historia på svenska museer – och kanske även få ett statligt museum om kvinnornas historia.
På lördag öppnas en utställning på Vänermuseet i Lidköping, en utställning som finns kvar med bestämda läppar till 1 september.
– Vi finns med Dea nu på sex platser i landet. Målet är att tydliggöra att det finns en stor del av den svenska historien som aldrig lyfts fram, vi ser det på alla möjliga museer, säger Marie-Louise Hallgren.
– En enkel undersökning vi gjort på bl a länsmuseerna visar att bara en fjärdedel av det som berättas har koppling till en eller flera kvinnor. Ofta presenteras kvinnorna som fru eller hustru till någon namngiven man.
Det finns gott om starka kvinnor i historien. Det är, enligt Marie-Louise Hallgren, inte fel på det som beskrivs i historien.
– Men det finns mer, mycket mer. Hälften av befolkningen är kvinnor. Tänk bara på belastningen för kvinnor som fick många barn – även om flera av barnen dog så har de ju blivit födda. Det var för många ett liv i små dragiga bostäder, där den som skulle upp först på morgonen fick ligga närmast dörren i den stora gemensamma familjesängen.
För något år sedan skapades en karta, där en rad kvinnor med historisk betydelse lyftes fram. Den ställdes ut på Folkets Hus.
Nu är samma karta aktuell igen, men Vänermuseet tar ytterligare ett initiativ:
– Vi vill ha kvinnors historia, säger Ida Billvén.
– Vi vill ha berättelser om kvinnorna, man får gärna intervjua sina släktingar och ge oss berättelserna från tidigare generationer.
Berättelserna kan lämnas muntligt till museets personal, eller per vanlig post till Vänermuseet, Framnäsvägen 2 53154 Lidköping.
Eller lämnas per e-post till Vänermuseet – klicka.
En speciell möjlighet att föra sin berättelse vidare kommer att finnas på sommarens onsdagskvällar i hembygdsgården vid Limtoret. Föreningen som arbetar med kvinnors historia att finnas på plats.
– Vi vill gärna veta om släktskap, personens födelseår, dödsår och en kort levnadsbeskrivning för att berättelsen skall sättas i ett sammanhang. Allt kommer vi att arkivera och göra tillgängligt.
– En del av berättelserna kan komma att komplettera sommarens utställning – ”På tal om kvinnor…”
Finns då några kvinnor som finns i historien. Ja, ett exempel är Hedda Handfast, sömmerska i Lidköping som levde mellan 1867 och 1958. Hon föddes i ett torp i Sunnersberg, arbetade som sömmerska i Oslo men flyttade 1905 till Svenhammar i Gösslunda med ett barn att försörja. Ofta hade hon lärflickor i tjänst – annars kunde hon hämtas hem till någon gård och där bli sittande att sy i veckor. Hennes stuga kallas än för Heddas Stuga.
En kvinna som många har kopplingar till är Anita Gustafsson i Järpås, som avled 2014. Hon började skriva för Göteborgs-Posten men av senare ut flera romaner, ungdomsböcker och skrev även teater för radio och scen.
Totalt är det över 30 kvinnor med på den kvinnokarta som skapats.
Kvinnoansikten – gjorda av och publicerade med tillstånd av Anette Sjölander.
Anette Sjölander, konstnären i Mellby, har tittat närmare på historiska bilder av kvinnor och konstaterar att munnarna ofta är väldigt bestämda – eller ledsna? Annette Sjölander har gjort en serie kvinnoansikten som är träffsäkra. Nu har hon kompletterat med ett bildspel om kvinnligt läppspråk. Det kommer att visas hela utställningstiden.
Anette Sjölander berättar om kvinnoansikten hon sett i historiska porträtt – och hur bestämda de är i sina uttryck.
– Jag vet inte varför, kanske var dom ledsna eller kanske hade dom dåliga tänder…
På lördag är det vernissage – som börjar med en stadsvandring till några av de platser där kvinnor som efterlämnat historia i Lidköping verkade. Den börjar vid rådhustrappan klockan 13, och klockan 14 blir det invigning på museet – invigare är Kerstin Åkare som är ordförande i Dea.
Ett speciellt inslag blir förstås när Anette Stillner på cello spelar musik skriven av den kvinnliga kompositören Sara Margareta Wennerberg Reuter – från Otterstad.
Dea uppges vara en gudinna, Lidköpingsnytt har inte lyckats hitta henne i de vanliga berättelserna om olika mytologier – men det betyder inte mer än att letandet inte varit tillräckligt.
”Dea” är latin och femininum, motsvarande maskulinform är ”Deus”. ”Dea” betyder alltså ”gudinna”, men väl inte någon specifik gudinna.