Debatt: Den ena handen vet inte vad den andra gör…
Publicerad tisdag, 19 april 2016, 14:36 av InsändareMedan ena handen i Lidköping arbetar för att rädda och utveckla Kinnekulletåget föreslår den andra att det skall sättas in i direktbuss till Göteborg.
– Den ena vet inte vad den andra gör, konstateras i en insändare.
Tillväxt Lidköpings VD skriver i senaste nyhetsbrevet att det krävs handlingskraft för kommunikationer. Ett v förslagen från denne VD är att chartra direktbuss till Göteborg eftersom det går för långsamt med beslut om Kinnekullebanan.
Senare, samma vecka, skriver oppositionsrådet Bertil Jonsson som är ledamot i Tillväxt Lidköpings styrelse och moderat politiker, i en debattartikel att Kinnekullebanan är viktig för Skaraborg.
Vad skickar detta för signaler i arbetet med Kinnekullebanan…?
Att chartra buss kan innebära helt fel signaler i samband med det strategiska arbetet kring Kinnekullebanan och är direkt contraproduktivt.
Hade verkligen VD:n för Tillväxt Lidköping sin styrelse bakom sig när hans förslag publicerades i ett nyhetsbrev. Eller är det återigen ett populistiskt drag från Peter Larsson som ingen vågar kritisera eller ifrågasätta.
– Kommunanställd i Stadshuset
– – –
Red: Lidköpingsnytt berättade om artikeln i nyhetsbrevet – klicka. Här framgick dock artikeln i nyhetsbrevet var osignerad.
Är inte kommunanställda i stadshuset stadsanställda?
Finns bara en stad i Sverige numer.
Ja Kalmar så klart? Aha förlåt Göteborg.
Inlagt av red på begäran:
Från Stadshuset
Producerar bolaget mer än GALAN varje år?*
Handlar det inte om bussar FRÅN GÖTEBORG, en gång om året?
Chartrad buss TILL Göteborg?
/en annan i stadshuset
Kommunikationer avgörande för näringslivets utveckling.
Ett förtydligande när det gäller Kinnekullebanan, vi ställer oss helt bakom kommunen att Kinnekullebanan är den absolut viktigaste kommunikationen med Göteborg. Skall företagen i Lidköping kunna konkurrera om kompetent arbetskraft krävs en väl fungerande kollektivtrafik med Göteborg och här är utvecklingen av Kinnekullebanan viktigast.
Vi är även medvetna om att det är flera politiska instanser som måste komma överens delregionalt, regionalt och nationellt. Men processen tar tid och flera företag har uttryckt en otålighet att något måste ske för att de skall kunna hålla kvar sin personal som bor i Göteborg alternativt bor i Lidköping och arbetar i Göteborg.
Liknande alternativ finns redan på andra orter som har många pendlare till och från Göteborg där Västtrafik redan trafikerar sträckan. Ett exempel är Borås där Bus4you erbjuder ett annat alternativ inom kollektivt åkande.
Men fram till dess vi vet vad som händer med Kinnekullebanan kommer Tillväxt Lidköping att på alla sätt försöka att påverka beslutsfattare att fortsätta utveckla Kinnekullebanan. Hälsningar Peter, Tillväxt Lidköping