Kinnekullebanan öppnas åter på måndag
15.000 meter ny räls ersätter den från 1959.
Publicerad torsdag, 05 maj 2016, 18:49 av Tore Sahlström
All tågtrafik på Kinnekullebanan mellan Mariestad och Lidköping har varit inställd i båda riktningarna sedan den 25 april. Detta på grund av ett omfattande banrenoveringsarbete. Om det blir som planerat ska tågtrafiken släppas på igen på måndag
Bilderna är klickbara till större format.
Signalteknikerna Andreas Björklund Karlstad och Robin Olsson Borlänge håller på med pinnlödning nära Råbäcks station.
Det rör sig om cirka 50 banarbetare, som är uppdelade i olika lag som jobbar med rälsen. Lidköpingsnytt träffade två signaltekniker nära Råbäcks station. De är anställda på Borlängebolaget med det rätta namnet Signalbolaget. De är tekniker med specialkunskap inom signalteknik svets och banteknik.
-Vi jobbar cirka 10-11 timmar per dag för, att vi ska hinna bli färdiga till måndag – eftersom vårt jobb innebär mycket pinnlödning på rälsen, så är vi glada att vädret är så vackert, säger Andreas Björklund från Karlstad.
Det är en sträcka på 7,5 kilometer som ingår i denna renovering, och enligt signalteknikernas specialjobb, så har det inte gjorts något sedan 1959 på denna långa sträcka.
Förutom jobbet med signal- och bantekning så byts det ut även räls och slipers. Från Forshem till Råbäck skall 15.000 meter räls bytas ut (en rälslängd är 30 meter). Den nya rälsen är lite kraftigare. Den är 50 kg/meter mot den tidigare 43 kg/meter.
Hur det blir med Kinnekullebanans framtid är för närvarande oviss. Just nu har gruppen Kinnekullebanan – rädda tåget fått in 10 000 namnunderskrifter, och fler listor är tydligen på gång.