Gå direkt till Nyheten (Blå rök och tvåtaktsknatter på Kullen.)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 26 april 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Blå rök och tvåtaktsknatter på Kullen.

Publicerad lördag, 21 maj 2016, 17:07 av Tore Sahlström

mopedrally-3Klockan 10 på lördagsförmiddagen startade första ledet i årets Mopedrally på Kinnekulle.
Det var femte året i rad som detta arrangeras av Skaraborgs Cruisers. I år blev det åter ett deltagarrekord -förra årets 258 slogs med nio stycken fler ”moppar”.

I år var det tre kontroller inlagda-vid Lasses grotta, Blombergs hamn, och vid målgången på Falkängen.

Ordföranden i Skaraborgs Cruisers, Per-Erik Claesson, berättade att klubben egentligen är en förening som har bilar som sitt största intresse, men för varje år så växer intresset för mopeder och dessa rallyn.

mopedrally-1
Ordföranden i Skaraborgs Cruisers Per-Erik Claesson kunde konstatera ett nytt deltagarrekord.

Pengarna som man får in på startavgifterna går till driften av klubbens lokal i Timmersdala. En del av överskottet skänks också till hjälporganisationen Majblomman.

mopedrally-7En kvinnlig mopedist med sitt antika fordon.

– Tråkigt att jag inte själv hinner vara med och åka, säger en stressad ordförande innan starten.
– Det är en så himla go gemenskap, och alla är välkomna, veteraner som lite nyare modeller.

– Arrangemanget lockar för varje år mer och mer avlägsna deltagare och i år kom de längst bort mopedåkande entusiasterna från Karlskoga, berättade rallybossen vidare.

mopedrally-3Blåröken låg tät över startplatsen i Falkängen.

Starten gick från Falkängen, där många intresserade hade samlats för, att delta eller bara titta på det stora utbudet av moppar, så väl gamla som nytt i orginalskick eller bruksskick. De kom från alla håll och alla verkade vara på toppenhumör inför rallyt. Man kan uttrycka att det hela var ett mopedfashion, av det lite udda slaget.

mopedrally-4Dags för startled tre att ge sig ut på den sex mil långa Kullenrundan.

De tidigaste mopederna utvecklades i början 1950-talet och då var ofta cyklar med påhängsmotor. Under den tid jag var i Falkängen kunde jag inte se någon sådan. Annars fanns här de gamla kända märkena, som Apollo, Monark, Puch, Crescent och många fler.

Många hade dammat av sin tvåtaktare för att ta en tur runt Kullen, och svara på frågor och avsluta med ett manöverprov.

mopedrally-2Arne Jogesäter Källby med sin veteranmoppe – en Rambler från 1956.

mopedrally-5Här kommer en grupp deltagare vid Hönsäter.

Längst fram i första startled stod Arne Jogesäter från Källby med sin Rambler från 1956. Han kom redan två timmar innan start för vara en av de första som skulle ut på rundan. Arne berättar att i instruktionsboken på hans veteran moped Rambler stod det att ”vrider Ni ned handtaget inåt får motorn mera gas – och vid acceleration ges gas så småningom samt, att om inte motorn orkar, använd pedalerna.”

mopedrally-6Mopeden gick inte på kryckor utan det var nog mera föraren som gjorde det.

Halva sträckan av årets mopedrally kördes på mindre grusvägar, då själva naturupplevelsen är en viktig del i arrangemanget. På så sätt fick deltagarna åka på vårfagra småvägar, där mopedisten kunde njuta på ett helt annat sätt än den som sitter inne i en bil. Det viktigaste i mopedrallyt är inte hur snabbt man kommer fram, utan hur trevligt man har på vägen dit. Hela rallyrundan var på sex mil.

Fotnot: Namnet moped = motor med pedaler