Gå direkt till Nyheten (– Vi ger alla bilden av Lidköpings kommun)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 24 april 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

– Vi ger alla bilden av Lidköpings kommun

Publicerad onsdag, 25 maj 2016, 14:59 av Insändare

Alla är vi med och skapar bilden av Lidköpings kommun.
Det skriver Elin Liljebäck Nilsson som är utvecklings- och kommunikationschef i en kommentar till Lidköpingsnytts ”Hört på stan” i fredags. Klicka här för att se ”Hört på stan”

Alla är vi med och skapar bilden av Lidköpings kommun

Alla förtroendevalda, medarbetare, chefer, kommuninvånare och aktörer i kommunen är med och skapar bilden av Lidköpings kommun. Vi vet att det finns en stark stolthet över kommunen och i många stycken även kring kommunen som organisation.

Alla har dock inte rollen att avgöra var, hur och när vi ska vara representerade i sociala medier. Därför har vi en rutin för hur en ny sida eller konto öppnas. Den säger till exempel att det den centrala kommunikationsfunktionen samordnar på kommungemensam nivå och att motsvarande funktion ska finnas på respektive förvaltning. Det finns flera syften med det, ett är kunna redovisa vår närvaro i sociala medier. På vår webbplats finns en förteckning över kommunens närvaro i sociala medier. Vi misstänker att det saknas sidor i listan och det innebär att vi inte har lyckats tillräckligt väl med att föra ut riktlinjen och den bakomliggande tanken om varför det är viktigt att närvaron i sociala medier styrs med en professionell utgångspunkt. Ett annat syfte som redaktören är inne på är att sidor och konton ska vara uppdaterade och leva längre än en enskild medarbetares engagemang.

Vi har ett jobb att göra, i stort och i smått, för att öka den kommunikativa medvetenheten och kompetensen i organisationen.

”Allt för alla – inget för någon”

På tal om det här med att stänga alla sociala medier och fokusera på hemsidan så är den allmänna tendensen i samhället den motsatta. Besöken på webbplatser går ner till förmån för sidor och konton i sociala medier. Vi vet också att medborgare, kunder och andra intressenter vill ha en mer målgruppsstyrd information. Det har varit, och är fortfarande, vår utgångspunkt för att vi behöver fler sidor än ”Lidköpings kommun” på exempelvis Facebook. Om vi samlar all kommunikation till en sida är det stor risk att det blir ett brus och ger effekten ”allt för alla – inget för någon”. Då riskerar vi att inte nå ut med den information vi vill sprida och inte heller få den nödvändiga återkopplingen med synpunkter.

Tillgänglighet, tydlighet och transparens

Jag har arbetat i Lidköpings kommun i drygt ett och ett halvt år men har från och med den 1 maj ett nytt bredare uppdrag i rollen som utvecklings- och kommunikationschef. Just nu sätter jag mig in i vilka förväntningar som finns på mig och den verksamhet jag är satt att leda samt vilka medarbetare och resurser jag har att arbeta med.

Min utgångspunkt är att vi ska jobba med kommunikation utifrån ledorden tillgänglighet, tydlighet och transparens. Vi ska bli än bättre på att berätta om det vi är bra på och har lyckats med men också när det är något som fallerat eller inte blivit som vi tänkt oss. Vi ska göra det på sätt som når ut till kommuninvånarna och andra intressenter.

Konkret och utifrån din synpunkt menar jag att händelser och företeelser med ett allmänt nyhetsvärde självklart ska finnas på vår webbplats. Det handlar också om att, som redaktören benämner ”Strunta i elegansen, var pragmatisk!”, bli mer tillgänglig för olika grupper. En förbättrad sökmotor står högt på vår lista över åtgärder. Och ja, självklart är min utgångspunkt att vi ska vara tillgängliga för synpunkter och återkoppling oavsett om det är ris eller ros.

Kontaktcenter är startat för att ge invånarna och andras intressenter bättre tillgänglighet till den kommunala verksamheten. Jag vet att redaktören är av annan uppfattning och vi kommer när verksamheten har varit igång i ett drygt halvår att följa upp hur den uppfattas och hur väl den fyller sitt syfte.

Jag är tacksam för att ditt engagemang kring hur vi kan bli bättre. Kanske får jag bjuda redaktören på en kopp kaffe innan sommaren så jag får ta del av dina tankar, idéer och synpunkter?

Med vänliga hälsningar

Elin Liljebäck Nilsson utvecklings- och kommunikationschef

2 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Redaktören
Gäst
Redaktören
25 maj, 2016 03:02

Och alla tror att de gör rätt…
Man måste fråga sig för vem man arbetar. Hur svårt skall det vara att samla sin information på ett ställe, väl överskådlig. Redaktören har själv blivit hänvisad till ”det finns på vår facebooksida” men hittar inte ens rätt facebooksida. Så mycket enklare hade det inte varit om allt fanns direkt på hemsidan. Många vill inte, av flera skäl, gå in på facebook och dess syster instagram.

Napier
Gäst
Napier
26 maj, 2016 01:49

Facebook är ett kommersiellt företag. Jag avslutade mitt FB-konto när jag insåg att jag översvämmades med reklam och att denna reklam med specifikt intresse för mig även på något sätt hamnade hos mina ”vänner”. De kan inte vara rimligt att offentlig förvaltning, det må vara på vilken nivå som helst, hänvisar till FB för information. Vi vet ju också att FB vidarebefordrar info om användarna till tredje part, något som man avtvingar användarna ett godkännande av. Om det skulle uppstå någon tvist, en medborgare som på något sätt missat information därför att ”den finns på facebook” -så lär det inte hålla vid en juridisk prövning om skadestånd e d..