Senaste priset på snabba tåg: 230 miljarder
Uppgradering av befintliga kan bli dyrare
Publicerad tisdag, 31 maj 2016, 13:36 av Redaktionen
Trafikverket presenterade i dag sin senaste analys av kostnaden för att bygga höghastighetsjärnväg som förbinder Stockholm med Göteborg respektive Malmö.
De nya beräkningarna för höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö visar på en totalkostnad på 230 miljarder kronor +/- 30 miljarder kronor. I de nya beräkningarna har hänsyn tagits till den sträckning och de stationsorter som Sverigeförhandlingen presenterade i februari 2016.
Trafikverket har vidare analyserat en rad kostnadsdrivande faktorer och identifierat ett antal nya tekniska lösningar. Det gäller till exempel för masshantering, tunnlar, broar, viadukter och bullerskyddsåtgärder och inte minst frågan om ballasterat kontra fixerat spår.
När det gäller de befintliga Södra och Västra stambanorna har Trafikverket redovisat åtgärder som på ett kostnadseffektivt sätt kan höja kapaciteten på dem. Beräkningar har gjorts för två alternativ av uppgradering; för hastighet på max 200 km/h (ballasterat spår) och för delsträckor på max 250 km/h (ballastfritt spår). Beräkningarna visar att kostnaderna för uppgradering till max 200 km/h uppgår till 90 miljarder kronor +/- 15 miljarder kronor och för uppgradering till max 250 km/h uppgår kostnaderna till 130 miljarder kronor +/- 20 miljarder kronor.
Även med en ny höhastighetsbana mellan Stockholm, Malmö och Göteborg så har vi stambanor som behöver rustas upp. Den nya ersätter inte de befintliga, så den prisjämförelsen är vinklad. Så priset för en ny bana blir uprustningspriset för befintligabanan + priset för den nya