Länsförsäkringar fyller 175
Publicerad torsdag, 27 april 2017, 10:12 av - Inskickat materialMed anledning av att Länsförsäkringar Skaraborg på onsdagen fyllde 175 år har dess medarbetare David Seiving sammanställt en artikel.
Artikeln i sin helhet:
Den 26 april 1842, på Residenset i Mariestad, startades Brandstods-bolag å landet inom Skaraborgs län, som idag heter Länsförsäkringar Skaraborg. Nu firas 175-årsjubileum för ett bolag som hela tiden har ägts av sina kunder i Skaraborg.
– Det är vi tillsammans med våra ägare – kunderna – som skapar förutsättningar att fortsätta att driva vårt 175-åriga bolag framåt, säger Eric Grimlund, Länsförsäkringar Skaraborgs styrelseordförande. Styrkan med den kundägda formen är att den bidrar naturligt till långsiktighet och stabilitet, samtidigt som den också medför ett naturligt samhällsengagemang.
– Många vill vara med och skapa en hållbar utveckling, för miljön som vi verkar och bor i.
Den 14 december 1841 hade Kung Karl XIV Johan skrivit under reglementet. Men innan bolaget kunde öppnas för ”allmogen” krävdes att delägarna samlat ihop det ansvarbelopp på 2 miljoner riksdaler, vilket uppnåddes den 26 april 1842. Det fanns ett uppdämt behov och redan första året hade över 14 000 ansökningar kommit in om att få försäkra sin egendom. Sedan dess har verksamheten fortsatt att utvecklas.
– Kunderna äger och leder hela tiden bolaget med kundernas bästa för ögonen, säger vd Jonas Rosman. Det Länsförsäkringar vi är idag är något som har byggts upp över generationer. Jag brukar säga att mitt och mina kollegors uppdrag är att förvalta bolaget under den tid vi får jobba på kundernas uppdrag, för att sedan lämna över det ännu starkare till nästa generation. Att våra kunder är Sveriges mest nöjda inom bank, försäkring och fastighetsförmedling (enligt Svenskt Kvalitetsindex 2016) är det finaste kvittot på att det är en bra modell, menar Jonas.
När kundernas valda representanter i Länsförsäkringar Skaraborgs fullmäktige samlades till bolagsstämma på onsdagen tog de emot ett totalresultat inklusive finansavkastning på 169,6 miljoner kronor före bokslutsdispositioner och skatt. Antalet kunder har ökat till 125.598, affärsvolymen i sakförsäkring har ökat med 5,8 procent i ordinarie verksamhet och i bank har den ökat med 11 procent.
– För 2016 redovisar Länsförsäkringar Skaraborg ett ekonomiskt resultat i nivå med uppsatta mål och vi har en stark tillväxt i våra affärer, säger Jonas Rosman. Ett starkt fjärde kvartal lyfte det operativa resultatet efter tre kvartal med höga skadekostnader. Vi analyserar hela tiden orsaken till skadors uppkomst och sätter in resurser för att förebygga att det inte händer igen.

