Gå direkt till Nyheten (Biobränslenas återkomst…?)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 24 maj 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Biobränslenas återkomst…?

Publicerad torsdag, 08 juni 2017, 13:44 av Redaktionen

biogas_tankbil_121019Regeringen fattar beslut om bränslebytet – långsiktiga styrmedel för biodrivmedel
I dag fattar regeringen beslut om bränslebytet, en lagrådsremiss med förslag som både ska minska transportsektorn utsläpp och öka användningen av biodrivmedel. När förslagen remitterades under våren fick de ett brett stöd, från såväl industrin som miljöorganisationerna.

Transportsektorn står för cirka en tredjedel av alla Sveriges utsläpp. Biodrivmedel är en viktig del av lösningen för att minska dessa. Regeringen föreslår nu att en så kallad reduktionsplikt införs, som innebär en skyldighet att minska utsläppen av växthusgaser från bensin och dieselbränsle genom inblandning av biodrivmedel. Det främjar framför allt biodrivmedel med särskilt låga utsläpp av växthusgaser, som avancerade biodrivmedel.

– Biodrivmedelsbranschen behöver långsiktiga och stabila styrmedel och regeringens förslag om bränslebytet har fått brett stöd från remissinstanserna. Detta system blir ett av de mest ambitiösa i världen. Målet är att det ska kunna träda i kraft under 2018, säger samordnings- och energiminister Ibrahim Baylan.

De föreslagna kvoterna utgår från de inblandningsnivåer som förväntas på marknaden 2018 men är beräknade utifrån att biodrivmedel med bättre miljöprestanda än de som säljs idag kommer att användas. Kvoterna kommer sedan successivt att höjas för att bidra till att transportsektorns utsläpp minskas med 70 procent till och med 2030.

Regeringen föreslår också ett antal förändringar av drivmedelsbeskattningen. Höginblandade och rena biodrivmedel inkluderas inte i plikten utan främjas även framöver genom nedsatta skatter. En ökad skattenedsättning föreslås för E85 och höginblandad Fame i syfte att ytterligare förbättra dessa drivmedels konkurrenskraft.

Både energiskatt och koldioxidskatt tas ut på de drivmedel som omfattas av plikten. Samtidigt föreslås dock en sänkning av skattesatserna, bland annat för att bättre spegla drivmedlens energivärde och innehåll av biomassa.