Fem kommuner kräver satsning på Kinnekullebanan
Publicerad måndag, 12 juni 2017, 12:41 av Björn SmitterbergI dag samlades representanter för kommunerna Lidköping, Götene, Mariestad, Gullspång och Vara i Lidköping för att skriva under en gemensam skrivelse till Västtrafik, Trafikverket och andra sim hanterar medel till Kinnekullebanan. Kommunerna vill ha en satsning på miljövänliga drivmedel och högre fart på tågen.
Ett problem är att bankroppen är anpassad för smalspårig trafik. Nu önskas en ombyggnad, och för att göra detta krävs att testräckor byggs – en söder om Lidköping och en norrut. Liknande ombyggnader har gjorts på bl a Bohusbanan tidigare.
Dessutom finns önskemål om en bana som klarar godstrafik. Idag finns godstrafik på den del av Kinnekullebanan som går norr om Mariestad.
För att klara en fullständig utbyggnad, med el, handlar det om att satsa fem miljarder kronor. Det som nu diskuteras är en satsming på kanske en miljard.
– Vi behöver inte snabbtåg, vi behöver för oss tillräckligt snabba tåg men som ändå stannar vid stationerna.
I första hand är det bankroppen som behöver få testas och därifrån få en kostnad. Därefter blir det tal om att byta bränsle – här talas om flytande biogas, vätgas och även batteridrift. Allt detta är tekniker som utvecklas i såväl Storbritannien som Tyskland.
Kommunerna är de som tillsammans såg till att rädda Kinnekullebanan för runt 20 år sedan.
I sin skrivelse sägs att i nuvarande skick lir banan oattraktiv för resenärer som i stället väljer andra färdsätt.