Göran Larsson: Flygskatten behövs!
Publicerad lördag, 22 juli 2017, 17:25 av InsändareFlygskatten behövs för att nå klimatmålen.
Det skriver Miljöpartiets Göran Larsson, Lidköping, och en riksdagsledamot och partivän i en debattartikel.
Sverige har som mål att bli världens första fossilfria välfärdsland.
Runt om i landet finns massor av klimatengagerade människor som gör vad de kan för att hjälpa till. Man tar cykeln istället för bilen, man sätter upp solceller på taket eller försöker spara på varmvattnet.
Detta är viktigt, men det behövs också politik för att utsläppen ska minska tillräckligt snabbt. Det behöver bli billigt och lätt att göra rätt, och det behöver kosta mer att göra det som släpper ut koldioxid.
Klimatpåverkan från svenskarnas internationella flygresande har ökat med 77 procent från 1990 till 2015.
Det håller inte.
Vi måste hitta sätt att få ner dessa utsläpp, och det måste ske nu.
När Arktis is smälter och torkan slår mot Afrikas horn finns ingen tid att förlora.
Just nu finns det starka krafter i Sverige som gör allt för att stoppa regeringens försök att införa en flygskatt på 80 kronor per biljett. I en ny rapport påstår Stockholms Handelskammare att 25.000 jobb kan försvinna till följd av flygskatten, om sju regionala flygplatser läggs ner. Detta visar sig dock vara helt fel, eftersom inget talar för att flygplatserna faktiskt kommer läggas ner. VD:arna för både Jönköpings och Karlstads flygplats, där merparten av de ”förlorade jobben” finns, förnekar båda att flygskatten skulle få denna effekt.
Men mest förvånande är det att Centerpartiet, det borgerliga parti som kallar sig grönt, kämpar starkast för att flyget ska slippa betala för sina klimatutsläpp. För att få ihop denna argumentation använder sig Annie Lööf och Centerpartiet av en rad argument som vid en närmare granskning visar sig vara helt falska:
● Centerpartiet har påstått att flygskatten är ”tom på klimatnytta”.
Detta är felaktigt. Enligt den utredning som gjorts kan flygskatten minska utsläppen med så mycket som motsvarande 180.000 ton koldioxid per år med start nästa år. Det motsvarar utsläppen från ca 100.000 bensinbilar.
● Centerpartiet påstår att deras eget förslag, att införa krav på inblandning av biobränsle i flyget, har ”betydligt större klimateffekt” än regeringens flygskatteförslag.
Detta är också felaktigt. Enligt centerns egna beräkningar ger förslaget minskade utsläpp på cirka 160.000 ton koldioxid per år om man blandar in 5 procent förnybart bränsle, alltså i samma härad som den flygskatt som centern kallar ”tom på klimatnytta”. Det skulle dessutom ta flera år innan centerns förslag är på plats, eftersom det måste utredas och eftersom tillgången på biodrivmedel måste säkras.
Flygskatten kan däremot börja sänka utsläppen redan nästa år. Vi har inte tid att vänta. Miljöpartiet vill både se till att flyget använder mer biobränslen och införa en flygskatt, vilket naturligtvis är det mest effektiva.
Det är sorgligt att Centern är med och sprider de här felaktigheterna, och att de gör det för att stoppa en skatt som en majoritet av svenska folket tycker är helt rimlig. Det går inte att kalla sig ett grönt parti och samtidigt gång på gång ta strid mot de miljöförslag regeringen lägger fram.
Miljöpartiet tar klimatet och allas vår framtid på allvar. När flygets utsläpp ökar och klimatforskarna varnar oss allt högre är det dags att agera. Därför behövs en klimatskatt på flygresor.
Janine Alm Ericson (MP), riksdagsledamot och ekonomisk-politisk talesperson
Göran Larsson ( MP) Kommunfullmäktige ledamot och gruppledare.