Gå direkt till Nyheten (7.000 lärare saknas – så här ser det ut i Lidköping)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 14 maj 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

7.000 lärare saknas – så här ser det ut i Lidköping

Publicerad måndag, 14 augusti 2017, 13:54 av Redaktionen

Lärarbrist-2I Lidköping har man däremot inga problem med lärarbrist. Både tjänstemän och politiker ser med tillförsikt på läsåret och en framtida kompetensförsörjning inom den lokala lärarkåren.

Mario Melani (S) ordförande i Barn- och skolnämnden fick under förra veckan i en lägesrapporten från sin förvaltning veta att det finns ett fåtal vakanser och att dessa platser kommer hinna tillsättas inom en snar framtid. Föräldrarna till de drygt 4.200 barn som börjar i kommunens 18 skolor nästa måndag kan känna sig lugna och trygga, menar han.

mario-melani-Det är naturligtvis ett stort problem att det inte utbildas tillräckligt många lärare. Här i Lidköping har vi ett gott renommé och det är attraktiva arbetsplatser. Förebyggande jobbar vi mycket mot högskolor för att knyta an till de studerande genom praktikplatser, säger Mario Melani, ordförande i Barn- och skolnämnden.

På De La Gardiegymnasiet börjar 620 elever höstterminen fördelade på 16 nationella program och det har varit viss rekrytering bland personalen. Det är alltid en del omsättning bland visstidsanställningar och sen slutar ju andra av naturliga själ som pension eller flytt. 20 nya tjänster är tillsatta och Magnus Thilèn, gymnasiechef på De La Gardiegymnasiet är nöjd med på vilket sätt hans rektorer lyckats lösa personalfrågan. Av de 200 lärare som idag jobbar på skolan så har 95% behörighet.

Lärarbrist-2

Skolan har ett gott rykte och det gör att både elever och lärare gärna söker sig hit. Procentfördelningen är 60% Lidköpingsungdomar och 40% utifrån och som det ser ut väljer de Lidköping i första hand i den mån det aktuella programmet finns representerat här.

Lärarbrist-1-I framtiden tror jag att rekryteringen till de teoretiska ämnena mer kommer likna rekryteringen till de praktiska. Det vill säga att kompetensen i pedagogik följer efter specialkompetensen i olika yrkesgrupper. Det är till exempel bättre att ha en kompetens i juridik utan att vara lärare än tvärt om. Detta kompletteras naturligtvis med ett slags mentorskap hos behörig lärare, säger Magnus Thilèn, gymnasiechef på De La Gardiegymnasiet.