Debattsvar: Vi förbättrar gatustandard och vill ha fler på bussarna!
Publicerad fredag, 19 oktober 2018, 09:41 av Insändare– Vi jobbar med att förbättra tillgängligheten och att få fler bussresenärer!
Måns Werner och Tora Gustafsson svarar på en insändare i Lidköpingsnytt.
Ursprungliga debattartikeln:
2018/10/17/oppet-brev-daliga-gator-tomma-bussar/
– – – –
Hej Henrik!
Ett bra underhåll av våra gator och vägar är viktigt. Detta är en fråga vi arbetar löpande med. Lika viktigt är det att se till att vi har säkra och tillgängliga busshållplatser.
Visst finns det delar av vägunderhållet som är eftersatta i dagsläget. Vi arbetar dock hela tiden med att förbättra tillgängligheten och standarden på vägnätet som helhet.
Kollektivtrafiken är också en viktig del i en växande kommun. Bussresenärerna ökar men beteendeförändring tar tid. Det är även viktigt att skapa förutsättningar för att på och avstigning ska kunna ske så trafiksäkert som möjligt. Vi har bra statistik när det gäller olyckor vid hållplatser tack vare att vi jobbar proaktivt. Vi följer upp olycksstatistiken tillsammans med Räddningstjänsten årligen.
Vad gäller planeringen av att skapa goda så goda rese- och bytesmöjligheter, för så många som möjligt, arbetar trafikplanerarna på Västtrafik löpande och långsiktigt. De utgår ifrån resestatistik men inkluderar även de kundsynpunkter som kommer in.
Måns Werner, Samhällsbyggnadschef, Lidköpings kommun
Tora Gustafsson, Plan- och Trafikchef, Lidköpings kommun
Sååå…..beteendeförändring rörande kollektivtrafiknyttjande är alltså där kommunen satsar. På vilket sätt ska vi medborgare förändra vårt beteende då? Ska vi uttrycka förnöjsamhet med bristande möjligheter utanför stadskärnan och ska vi nöja oss med att det inte är ett ekonomiskt hållbart alternativ till att fortsätta åka bil? Nä, bussarna lär inte fyllas av nämnda ”strategi” men det vet ni ju redan, eller hur?
Hej
Hur rimmar ”skapa så goda rese- och bytesmöjligheter, för så många som möjligt” med att ni samtidigt planerar att lägga ner busslinjer helt, t.ex linje 136, som har en trogen resenärsskara. Linjen går till och från en av skaraborgs största arbetsgivare en gång per dag. Antalet resenärer är en vanlig vecka är i genomsnitt 10-12 st. Ja alltså långt från fullsatt men betydligt fler än många andra bussar.
Men nog verkar det som upphandlingen av potthål vida överstiger upphandlingen av asfalt.
Varför finns det inte en riktig cykelväg längs hela Stenportsgatan? Gatan är bred och avslutas i princip med skolor i varje ände. Provcykla gärna vid trädallén och gillar ni extremt ojämn cykelväg så passa på testa rudensschöldgatan-Läckögatan. Det verkar inte finnas nån form av långsiktig planering… Passa gärna på att göra om de stora rondellerna på 44:an till dubbelfiliga och bygg högerinfart/utfart från 184:an till Biltema/Lidens-omr.
Det skulle vara bra om sittande majoritet någon gång kunde svara på politiska frågor som egentligen inte ska ställas till tjänstepersoner.
Det finns en ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden som borde redogöra för den politiska majoritetens viljeinriktningar. Det fanns chans till en ordentlig förändring i den politiska viljan men den chansen har förhandlats bort mot tom makt. Några större förändringar är inte att vänta under denna mandatperiod.
Håller med Elof här. Hur rimmar ”skapa så goda rese- och bytesmöjligheter, för så många som möjligt”. Man får känslan av att bilar har ingen betydelse i stan, buss(störst) går först. När man nu bygger dessa stopp i trafiken så kan man väl ändå tänka lite mer på cyklister på tex Majorsallén och Stenportsgatan som nämns ovan från Jonas. Det är ju många barn som cyklar till skolorna.