Gå direkt till Nyheten (Skarp kritik mot kommunens motorengagemang
– Vi kräver en konsekvensanalys)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 28 mars 2025

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Skarp kritik mot kommunens motorengagemang
– Vi kräver en konsekvensanalys

Publicerad onsdag, 28 november 2018, 14:33 av Björn Smitterberg

power-big-meet-170708-crusingfotoTvå personer i Lidköping skriver i ett skarpt brev till kommunledningen att den ifrågasätter kommunens agerande med motorevenemang. Främst riktar kritiken in sig mot att kommunen medverkar och tillåter Power Big Meet – PBM.
Ändrad version

De båda kvinnorna x och xx i Lidköping, har i ett brev med flera citat om hur kommunen ska förhålla sig till hållbarhet och miljö och ifrågasätter varför exempelvis i sin skrivelse olika motorevenemang i förhållande till kommunens egna målbilder, strategier, biosfärområde, hållbar livsstil och klimatanpassning.

– Ligger PBM i linje med allt som skrivs på exempelvis kommunens hemsida?

Det finns nu ett förslag till kommunfullmäktige att ge klartecken för PBM till och med 2025. Det är grunden till skrivelsen som i dag kommit till kommunledningen. Petra Kroonn och Anette Björkman arbetar båda inom Lidköpings näringsliv och skriver:
– Genomsyrar verkligen hållbarhetstänket i all verksamhet som planeras?
– Arrangeras Hållbara evenemang?
– Ligger evenanget PBM i linje med den hållbara profil Lidköping har?
– Hur påverkar detta vår miljö i framtiden?
– Vad säger Miljö & Hälsa gällande Folkhälsan?
– Vad säger miljöstrategerna – rådfrågas deras kompetens? Och vad säger Miljö- och klimatutskottet?

– Turism och besöksnäring är positivt men ska ske på hållbart sätt.

– Redovisa alla kostnader det blir för samhället. Redovisa alla kommunens kostnader.
– Gör utvärdering ur sociala, ekologiska och ekonomiska aspekter.

Evenemang på Motorstadion anser de båda inte vara lika störande för boende i Lidköping som ovan nämnda.

– Vi menar att idag arrangeras redan många motorevenemang. Vi begär inte att alla motorevenemang skall granskas. Vad gäller motorstadion så menade vi att man kan göra ett aktivt val att åka dit om man är motorintresserad. Ligger ej inne i Stadskärnan.

– Vad eller vilka är det som driver på PBM i Stadshuset? Ingen verkar veta.

Skribenterna anser att de är talespersoner för flera kritiska i Lidköping.

42 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Göran Mörby
Gäst
Göran Mörby
28 november, 2018 03:30

Tänk att det alltid ska finnas gnällspikar till allt. PBM ger ju Lidköping mycket reklam. Och massor nya personer som besöker vår stad. Lite avgaser några dagar står vi allt ut med.

Kalle
Gäst
Kalle
28 november, 2018 04:49

Dessa båda har tydligen inte mycket koll på oväsendet, V8:ornas muller märks nästan inte dit där jag bor, men motorstadions oljud är hemskt, men lite får man som sagt tåla. Ehuru jag har 150 meter ner till det ena påsläppet och 1km till stadion kan man ju undra var dom fått uppgifterna om störning.
Det dom glömde nämna är vad dom vill ha för evenemang som inte stör klimat och dylikt i kommunen,

ingemar
Gäst
ingemar
28 november, 2018 05:18

Tänk att det ska finnas vissa som klagar på allt? Kan ju undra varför vissa intressen alltid få påhop,

Fundersam
Gäst
Fundersam
28 november, 2018 05:20

Skulle det påverka klimatet om utsläppen görs i Lidköping eller Västerås?
Kan inte dessa båda skribenter redogöra för sina ev utlandsresor och vilken påverkan detta haft på klimatet?

Lillaninga
Gäst
Lillaninga
28 november, 2018 06:43

Så bra! Vedervärdig avgasstank invaderade stan så man fick bensinsmak i munnen och då bor jag inte ens centralt. Hur nyttigt är det! Allergiker och lungsjuka får de betald hotellvistelse till en annan stad?

Raggarn
Gäst
Raggarn
28 november, 2018 06:52

Det va skråen va det ska klagas så fort det har med usabilar & göra.Visa upp staden på ett bra sätt blev nu motsatsen.Detta evenemang gynnar både staden & stora delar runt omkring.Vilket drar så många länder att besöka Lidköpung som detta?? Nej helt klart ska det vara kvar här så länge som möjligt…Mvh.Vi ses på ströget

Thommy
Gäst
Thommy
28 november, 2018 07:00

Alla evenemang som sätter Lidköping på kartan är bra det behöver vi.
Men att stänga ute människor från ta sig hem till sin bostad med sin bil till sin egen parkerings plats det måste ändras på, ett sådant översitteri hör inte hemma i vårt samhälle. Te-Kå

Fredrik
Gäst
Fredrik
28 november, 2018 07:12

Jag är inte raggare men jag tycker det är kul att det ordnas nått i den här staden som inte är Drejarshottis eller sån skräp

Malin
Gäst
Malin
28 november, 2018 07:15

Jättebra att någon törs ifrågasätta PBM i en kommun där det är värre att ha åsikter om motorevemangen än att svära i kyrkan. Bravo Petra och Anette vi är många som står bakom er.

Arg Lidköpingsbo
Gäst
Arg Lidköpingsbo
28 november, 2018 07:22

För den som har lite mer i åtanke än bar miljö så förhindrar detta evenemang kollektivtrafik, ambulans, brandkår mm, att ta sig fram i tid. Kan även tillägga att det inte slutar utan detta är alltså 24/7med oväsen. För en som arbetar är detta outhärdligt. Sant att man inte kan leva med en lägenhet fylld av avgaser. Håll detta på flygplatsen eller inte ha det alls.

e
Gäst
e
28 november, 2018 07:34

Om man inte har fyrverkeri på nyåarsafton för det är dåligt för miljön, varför ha en massa avgaser som inte heller är bra för miljön. Visserligen är del hundar rädda för fyrverkeri, men de kanske är rädda för motorljudet också…

Kim Thieme
Gäst
Kim Thieme
28 november, 2018 07:48

Vilket jävla gnäll.. e väl skitkul de händer något i stan…

Johan
Gäst
Johan
28 november, 2018 08:19

Skulle vara intressant och se hur mkt miljöpåverkan all biltrafik till Villa-matcher, StC träningslokaler och liknande. Viktigt heller att inte glömma all trafik till fotbollsträningar och liknande flera gånger i veckan och oftast bara en i varje bil.

Olaf
Gäst
Olaf
28 november, 2018 08:47

Hade det inte varit för alla dessa motordagar hade jag aldrig besökt Lidköping.
Tycker det är skit jobbigt med buller och avgaser men jag valde att bosätta mig på landet.
Sen älskar jag bilar och allt där till så det är smällar man får ta det är så få dagar ändå.
Ang att man inte kan ta sig fram prova att gå till jobbet 17 maj i oslo.
Eller annan större stad som firar något.
Låt restauranger och verksamheter i Lidköping få in pengar.

Watchingeye
Gäst
Watchingeye
28 november, 2018 09:18

Hej o hååå………man kunde ju nästan tro att artikeln gäller kommunens överlevnad med tanke på alla reaktioner. ….men näärååå, är det nåt som får fart på folket så är det om nån andas kritik mot motorevenemang i stan. Lite tragikomiskt att det behövs denna typ av kritik för att få fart på invånarna.

Emma
Gäst
Emma
28 november, 2018 09:30

Riktigt tråkigt med bittra människor! Är väl skitkul att det händer något!

Jakob
Gäst
Jakob
28 november, 2018 09:59

Bra att några står upp mot dessa motorevenemang med hänsyn till miljön! Att folk åker bil till bandy och fotboll har bland annat med att kollektivtrafiken är kass, vilket kommunen också måste se över. Detta nöjesåkande flera gånger om året där bilar pumpar ut kemikalier timme efter timme är inte hållbart. Tanken är att våra barn och barnbarn också ska leva på den här planeten efter vår tid. Sen måste andra städer också ta efter en hållbar profil

Hasse
Gäst
Hasse
28 november, 2018 10:10

Om ni tycker pbm skitar.mer ska ni nog lägga ner ishallen med tanke på alla avgaser som alla besökare släpper ut.

RGR
Gäst
RGR
29 november, 2018 07:25

Personligen är jag positiv till PBM, men alla ”kränkta” proffstyckares tonläge här när någon vågar gå utanför det lokala etablisemangets smala åsiktskorridor gör att det börjar kännas frestande att inta en rent ”PBM-fientlig” ställning av ren princip.

Johan
Gäst
Johan
29 november, 2018 08:45

Tack till Petra och Anette som gör detta. Lidköpings kommun säger en sak och gör sedan något helt annat. För egen del avskyr jag PBM som korkar igen staden med medföljande avgasstank, fylla och skrän. Sannerligen bra förebilder för våra ungdomar. Vid kontakt med människor utanför Lidköping undrar alla hur det kommer sig att Lidköping har förfallit till att bli en sådan raggarstad som den är nu.

Johan
Gäst
Johan
29 november, 2018 08:46

Att kommunens representanter förfasar sig över att privatbilismen ter sig löjeväckande när man samtidigt uppmuntrar denna typ av evenemang. En folkomröstning om spektaklet PBM vore på sin plats!

Pelle
Gäst
Pelle
29 november, 2018 09:08

Det Petra och Anette efterlyser är en utredning, vad den sedan ger återstår. Som jag uppfattar det vill de inte stänga PBM utan ta reda på konsekvenserna. Visar det dig att det är hälsovådligt måste givetvis åtgärder göras.
Sedan är det skillnad på PBM som hålls på Hovby, och cruisingen som sker med ”vanliga” bilar på allmänna gator, vi kan knappast hindra folk att köra på våra gator. Däremot kan man styra upp det, som också sker

Sthlm are
Gäst
Sthlm are
29 november, 2018 11:21

Tycker Lidköpingsbor borde va stolta istället för att gnälla. Folk runt om er pratar om hur väl genomfört o trevliga dessa dagar BPM pågår. Kommun och näringsidkare och idrottsföreningar drar säkert in en o annan slant med. all reklam för staden bör väl också betyda en del för kommunen. Varför inte bara va glad och tacksam att någon vill arrangera något istället för detta gnäll tre fyra dagar per år borde man kunna stå ut med

Oscar
Gäst
Oscar
29 november, 2018 12:46

Mycket bra synpunkter och frågeställningar som förblivit obesvarade. Tacksam för att någon står för och tar i frågan. Som Björn påpekar, kritiken/ frågorna riktar sig till kommunen.

När något återkommande en (sommar)vecka om året påverkar allmänheten på det sättet kanske det är dumt att låsa sig till så många år utan att för den delen fråga invånarna (som dessutom bör få all fakta presenterat för sig) om vad de tycker om det?

Watchingeye
Gäst
Watchingeye
29 november, 2018 01:21

Vad det nu är värt och om nån till äventyrs undrat, så kan jag meddela att kommunen inte har nån strategi för att miljökompensera. Oavsett om det gäller flygresor till Rockford o Zambia eller evenemang liknande PBM.

Lunnarn
Gäst
Lunnarn
29 november, 2018 02:14

Tack,Anette och Petra.Håller helt med er.Dessutom har jag svårt för rasistiska sydsatatsflaggor på våra gator.

Kia
Gäst
Kia
29 november, 2018 08:17

Åh vad bra att någon lyfter detta!! Jag tycker det är enormt förlegat av en kommun som annars ligger i framkant när det gäller så mycket att stå låta så luftförorenande och klimatförstörande evenemang äga rum mitt i stan. Vi som inte vill vara en del av detta har inget annat val än att fly stan.

Lotta
Gäst
Lotta
29 november, 2018 08:43

Gör alla nöjda! Ha träffen ute på Hovby i tre dagar men ströga bara en dag i stan tex lördagen. Då är det lättare för folk som bor tokigt till att hålla sig hemifrån.

Nisse
Gäst
Nisse
29 november, 2018 09:17

Tyvärr ”kör” de flesta som negativt kommenterat in i fel ”fil”. Huvudfrågan är om
Lidköpings kommun kan med gott miljösamvete medverka till nämnda arrangemang; kan någon ansvarig inom kommunen ge svaret?

Ove Nordström
Gäst
Ove Nordström
30 november, 2018 10:17

Städer är klimat och miljöförstörande i sig. En cementfabrik släpper ensam ut motsvarande 200 000 Thailandsresor på ett år. En stad innehåller en hel del cement. Så varför bor man ens i en stad om man är så mån om miljö och klimat?

Watchingeye
Gäst
Watchingeye
30 november, 2018 11:38

Nisse: Du ställer höga krav på kommunen. En sak kan jag garantera….vid ev svar får du det aldrig från en ansvarig politiker. Tjänstemännen skickas alltid fram när det bränner lite. Tyvärr. Annat var det på Hedvalls tid. Den karln hade råg i ryggen minsann.

Petra Kroon
Gäst
Petra Kroon
30 november, 2018 10:14

Sticker man ut hakan och vågar ifrågasätta får man räkna med vissa syrliga kommentarer om att man är bitter och gnällig det räknade vi med! Tacksamt nog är flertalet av er här kloka nog att förstå syftet! Det här är ett stort evenemang som påverkar många invånare och skall nu Lidköping stå som ”Värd” flera år framöver bör man föra en dialog med de värst drabbade kommuninvånare längs Slingan o i Stadskärnan. ”Värdskap” innebär också ett ansvar!!!

Petra Kroon
Gäst
Petra Kroon
30 november, 2018 10:23

Göran Mörby: Håll Debatten och dina åsikter här i offentlighetens ljus inte på mina privata sidor!!

Petra Kroon
Gäst
Petra Kroon
30 november, 2018 10:57

Kalle: Motorstadion ligger utanför Stadskärnan och man kan göra ett aktivt val att åka dit om man är motorintresserad men bor man i Stan bara 2-3 m från Slingan (det är många Hus) har man inget val än att ”tvingas stå ut” eller lämna Stan. Avgaser o Oljud är klart påtagligt när man kör timme efter timme…lätt som besökare/åskådare att säga att boende ska ”tåla lite o stå ut” när de själva kan lämna evenemanget när man är nöjd och åka hem.

Nisse (den äkta)
Gäst
Nisse (den äkta)
1 december, 2018 05:20

Kan lugnt konstatera att det är rejält mysig stämning i stan när alla bliarna kör på parad, men hur mycket jag än gillar det så är det samtidigt skönt att kunna ta lämna ströggatorna när avgaserna hänger för tungt i luften då även jag som förespråkare blir lätt illamående efter några timmar…

CHECKER
Gäst
CHECKER
2 december, 2018 02:55

Lunnarn: Själv har jag svårt att se den tyska flaggan…får ju bara tankar om Hitler,judehat,koncentrationsläger,vita rasen,skev människobild…och förlorare i två världskrig,varav ett som dom startade..så sydstatsflggan är ganska ”fredlig” i detta sammanhang.
Keep on cruising….

Patrik
Gäst
Patrik
2 december, 2018 03:05

Lunnarn. Själv har jag väldigt svårt för socialdemokraternas logga på våra gator med tanke på vad dom har gjort och vad dom gör.
Var ju väldigt allierade med nazismen och rasbiologi. Om det är sånt du syftar på med sydstatsflaggan?
Sydstatsflaggan 1800tal
Socialdemokraterna 1900tal

Maria
Gäst
Maria
7 december, 2018 04:11

Bra artikel!! Känns ju som det sitter några i toppskiktet i kommunen som älskar motorsport och lagt sin själ i att få arrangera detta evenemang. Håller med Lotta! Lägg det enkom ute i Hovby, med en crusing inne i stan en kväll! Helt makalöst att stänga av staden på detta sätt under så många dagar! Kommunen måste redogör precis som Petra och Annette skriver!!! Bra jobbat ni båda! Stöttar er 100%

Anders
Gäst
Anders
10 december, 2018 07:15

Det förvånar mig att ni inte kräver att kommunen förbjuder F7s överflygningar i julgransformation, med hänvisning till onödiga utsläpp och miljöförstöring. Det kan ju lukta flygfotogen och bullra.