Kommundirektören svarar på frågorna om motorevenemang:
– Påverkan ärt såväl positiv som negativ
Publicerad torsdag, 13 december 2018, 18:09 av Björn Smitterberg
– Att verka för en hållbar utveckling innebär att avväga miljömässiga, sociala och ekonomiska intressen på kort och lång sikt.
Det skriver kommundirektör Jan Fransson som fått uppdraget att svara på den kritik mot kommunens engagemang i motorevenemang. Lidköpingsnytt publicerar svaret i sin helhet.
– – – –
Klicka här för att läsa om kravet på konsekvensanalys – klicka
– – – –
Lidköpings kommuns vision är att bli en mer välkomnande och hållbar kommun. Att verka för en hållbar utveckling innebär att avväga miljömässiga, sociala och ekonomiska intressen på kort och lång sikt. Kommunfullmäktige har utöver visionen fastlagt tre målbilder för år 2030:
* Erkänt god livskvalitet som gör att antalet invånare blir 45 000
* Fördubblad besöksnäring
* Jobb och studier inom räckhåll
Evenemang är en viktig del i arbetet med att nå målet om fördubblad besöksnäring. Evenemang ger dessutom positiva värden för oss som lever och bor här i Lidköping men också i närliggande kommuner. Det ger också underlag för restauranger, caféer, handel och besöksmål vilket ger en starkare arbetsmarknad. Något vi alla har nytta av.
När Kjell Gustavsson hörde av sig till kommunen med förfrågan om att få arrangera Power Big Meet på Hovby flygfält tyckte jag liksom kommunens ledande politiker att det var en utmärkt idé. Ett evenemang som lockar många människor till Lidköping och Skaraborg. Evenemanget genererar många gästnätter eftersom det löper under flera dagar.
Ni har rätt i att ett så stort evenemang som Power Big Meet samt de evenemang som följer i dess spår såsom cruising med mera har en samhällspåverkan. Den kan vara såväl positiv som negativ och den uppfattas olika av olika personer. Ytterst är beslutet om att hyra ut flygfältet en fråga för det kommunala bolaget Lidköping Hovby Flygplats AB. Bolagets styrelse ansåg dock att samhällspåverkan var så pass stor så de inför beslutet avseende år 2018 ville höra vad kommunen anser om uthyrningen. Det utmynnade i att kommunfullmäktige, det vill säga kommunens högsta politiska organ, sa ja till förfrågan från arrangören.
Nu är frågan återigen aktuell genom ärendet som handlar om Lidköping Hovby Flygplats AB ska ha rätt att hyra ut flygplatsen för Power Big Meet de kommande tre åren. Det är kommunfullmäktige som har att avgöra den. De handlingar som finns i ärendet omfattar fram till år 2021.
I kommunen genomför vi inte konsekvensanalyser inför beslut om exempelvis uthyrning eller upplåtelse av mark. Min uppfattning är att kommunen på olika sätt agerar för att evenemang genomförs på ett klimatsmart sätt. Jag ser positivt på att arrangören av cruisingen tar ett miljöansvar genom att klimatkompensera den.
Miljö- och byggnämnden och Miljö och Hälsa som är den del av samhällsbyggnadsförvaltningen som har att serva nämnden är tillsynsmyndighet. Det innebär att de är självständiga och fristående att göra de kontroller som de bedömer vara lämpliga och fatta de beslut som lagar och förordningar kräver.
Ni har uppfattningen att det genomförs många motorrelaterade evenemang i Lidköping. Min uppfattning är att de är i klar minoritet om vi tittar på utbudet av evenemang i sin helhet och under ett år. Antalet motorevenemang får förmodas spegla det motorintresse som finns i Lidköping med omnejd. Det är ideella och kommersiella aktörer som väljer att satsa på att arrangera dem här.
Kommunens roll är att se till att vardagslivet flyter på under evenemangen med så få och små negativa effekter som möjligt och erbjuda samma samhällsservice som övriga dagar under året samt se till att evenemangen kan genomföras på ett så säkert och bra sätt som möjligt. Därtill vill vi gärna dra nytta av tillfället att visa upp vår vackra och trevliga stad för besökare från både när och fjärran. I fallet Hjulafton har föreningen även fått bidrag av kommunen. År 2018 uppgick det kommunala bidraget till 55 000 kronor.
Ni undrar vem som driver på att Power Big Meet arrangeras i Lidköping. Det korta och enkla svaret är arrangören. Han har sedan flera år arrangerat bildelsmarknader i Sparbanken Lidköping Arena och har varit nöjd med det mottagande och den service han fått. Det är troligen en bidragande faktor till varför han valde att ställa frågan om att få hyra Hovby flygfält för att arrangera Power Big Meet år 2017.
Personligen är jag väldigt nöjd med hur arrangören bedrivit bildelsmarknaderna och Power Big Meet vilket gör att jag ser positivt på fortsatt samarbete.
Lidköping har en stark profilering utåt i att vara en hållbar kommun!
Med vänliga hälsningar
Jan Fransson kommundirektör
Herr Fransson skriver följande: ”Min uppfattning är att kommunen på olika sätt agerar för att evenemang genomförs på ett klimatsmart sätt”. En naturlig följdfråga blir då: HUR? Förklara sen gärna också hur arrangören klimatkompenserar. Är frågorna för svåra, går det ju alltid att putta fram nån annan tjänsteman. En beprövad strategi.
Önskvärt av flera fastighetsägare är att crusingslingan läggs en annan väg. Den kan inte vara meningen att samma fastighetsägare ska drabbas varje år av att inte kunna ta sig in till eller ut från sin fastighet de timmar crusingen pågår. Privata fastighetsägare får sina trädgårdar nerkissade av crusingdeltagarna samt att det händer att de till och med gör nr 2. Så lägg om slingan så inte samma fastighetsägare drabbas!!!
När Fransson tror att det ger så mycket PR för Lidköping
Så borde flera kommuner vilja ha Powe big meet
Eller går miljön förre i andra kommuner?
Ger en starkare arbetsmarknad!? Några dagar om året som kräver extra timanställda ger en starkare arbetsmarknad…. syns det ens i statistiken…?
Får tacka Jan Fransson för ett mycket bra svar på alla frågor !
Visst är det trevligt när det händer något i kommunen !
Vi måste nog inse att det måste finnas en bredd på evenemang som arrangeras i Lidköping med omnejd.
Vi vill ju alla få intressen tillgodosedda , eller hur ?
Är själv egen företagare med intressen i Power Meets årligen återkommande marknader , vilket det har visat sig bara bli större och större intressen av !
Mvh Stisse
Får väl bara, återigen, konstatera att politikerna konsekvent vägrar föra nån form av dialog när det inte är valtider. Lite ynkligt kan jag tycka.Nästa respons i frågan kanske kommer från miljöstrategen månntro? Fast mer troligt blir nog att frågan tigs ihjäl fortsättningsvis.
Det var väldigt vad en del är snabba att märka ord och kritisera andras arbete och engagemang. Frågan är hur ni skulle löst det själva, om ni nu lever i tron att det alltid går att göra alla 100% nöjda.
Rent generellt är det väl trevligt med en stad som lever, utvecklas och har innevånare som skapar aktiviteter. Vill ni inte att vi skall ha något Big Power meet så säg det rent ut, alla har rätt till sin egen åsikt, men sluta att gnälla.
Roger: Har man tagit på sig ett uppdrag o ansvar, som tjänsteman eller politiker, så ligger det i sakens natur att kunna ge respons även när negativ kritik ges eller om folk vill få koll på beslutsunderlag. I Lidköping ses ju tyvärr sånt engagemang som gnälligt och negativt. Vore klädsamt om kommunen strök det där med miljömedvetande. Sånt får vi vanliga ta hand om. Beteendeförändring sa väl di styrande att vi skulle jobba på.
Man kan ju lika gärna fråga efter en miljökonsekvensanalys av bilismen vid julhandeln. Den korkar ju igen stan mer än en vecka.
Ja, Ove. det var en handfull partier som inför valet stod på torget och talade om hållbarhet, hushållning, klimat och andra miljöfrågor. Jag bara undrar varför handlingskraften har dött. Visst borde man se till trafikens konsekvenser på alla sätt. Precis som resor till Zambia och Kina. USA kanske någon lägger till – men Rockford skiljer sig, dels för att det gäller hela Skaraborg och för att här finns nyttigheter för vårt näringsliv rapporterade.
Jag säger som miljöpartiet uttalade om att samarbete med Kina är trevligt så det motiverar utsläpp av gaser, fast i mitt fall tycker jag PBM är trevligt så det motiverar utsläpp av gaser.
Ove: Visst kan man göra det också, men jag inser att politiker tycker att det är jobbigt med folk som är engagerade. Helst ska man väl tiga still tills det är dags att rösta igen. Nån som förresten tror att Fransson svarar på HUR man agerar på ett klimatsmart sätt? ….nej, jag tänkte väl det.
Det är nog så enkelt som att folk vill inte sluta flyga eller köra bil för man inser vår minimala påverkan i det stora hela. Det krävs politiskt mod att gå emot oljelobbyn, för lösningarna finns, inte minst via vätgas.
Vi kan ha en lång debatt Ove. Jag har inte suttit i ett flygplan på 25 år av miljöskäl, jag går på alla uppdrag där jag hinner fram på 20 minuter, i övrigt blir det bilen. Jag har köpt en biobränslebil som ju var jättebra till vi fick en regering (nu bortröstad ett par gånger) som inte begriper eller vill begripa miljöpolitik utan sysslar med plakatpolitik.
Hållbarhet måste väl ändå ses på totalen relativt allt annat i samhället, inte på varje enskilt detaljutsläpp. Det är det som är felet i hela miljö och klimatpolitiken. Man silar mygg och sväljer kameler just för att man inte har en helhetssyn. Plakatpolitik kan man kalla det också.
Vad släpper ut mer än trafiken? Sluta slingra, be ditt parti ta upp frågan om en miljöstatus för Trafiken, och ta även med andra saker. En del finns ju redan redovisat. Lidköping Energi, flera privata företag. Så varför skulle det vara så svårt att räkna ut effekterna av motorevenemang och trafik? Det är väl en fråga om att vilja och att inte vara rädd för väljare.
Precis, där är du det på spåren. Det är inte bilen det är fel på, det är bränslet. Lösningen finns men fosilkapitalet står i vägen. det är här våra politiker borde våga ta tuffa beslut, men det är enklare att bara lägga på 15 öre skatt på bensinen. Oh så får de ju in lite mer till statskassan då. Är inte det plakatpolitik så säg.
Nu är du inte helt rätt ut. Politikerna i regeringen och dess stödparti bestämde tillsammans att ta bort den fördel biobränslen hade skattemässigt – en fördel som sattes för att utsläppen ingick i den naturliga cirkeln.
Men det viktiga är att du och dina partivänner (för det är ni väl än) faktiskt börjar ta tag i miljöfrågorna och inte bara stå på torgen men plakat och skitprat. Nu är den här debatten av slutade för min del, jag kräver handling – inte undanflykter. Inte mer teflonpolitik.
En cementfabrik släpper ut motsvarande 200 000 flygresor till Thailand. Vad prioriterar politiken? Flygskatt på några kronor.
Scanraf får bygga ut så det blir Sveriges enskilt största utsläppare (t.o.m cementfabriken ligger i lä) Vad prioriterar politiken?
Och det i relation till PBM menar du. Du är expert på att ta dig bort från kärnfrågan. Lidköping kan inte besluta om cementfabriken i Slite eller oljan i Lysekil. Men med lite god vilja skulle PBM kunna utvecklas så att det blev känt för att man sköter det snyggt i Lidköping.
Biobränslen är ingen lösning mer än på marginalen, men när en privatperson kan vara helt oberoende av extern el, uppvärmning och drivmedel till bilen med hjälp av solel och vätgas så undrar man vad politiken lagt alla miljarder på?
vatten är det enda realistiska vi har som kan ersätta oljan, enligt mig som lekman iaf.
Du vet nog inte vad du talar om när det gäller potential för biobränslen. Gå till dina partivänner och kräv handling och inte undanflykter.
Ove: Är inte varje enskilt detaljutsläpp en del av totalen? Att resonera så som du gör känns mer som en ursäkt för att slippa göra något själv o istället vänta in andra. Om fossilkapitalet kämpar emot, så kan väl du visa vägen även om det är i det lilla?? Du resonerar som en kommunal tjänsteman/politiker som vill lägga beteendeförändringen hos andra.
…PBM är väl ganska miljövänligt ändå….mycket kollektivt åkande…sällan en raggarbil med en person i…minst 5-6 st iaf…..och många av dom i bilen har egen bil som står hemma…så värre kunde det varit;)
Gör som raggarna,åk kollektivt:)
Mer folk i en raggarbil än i bussarna i stadstrafiken ibland.
Största problemet bör väl vara att ett hållbart samhälle enligt staten är ett samhälle med en ekonomisk ökning på 4% årligen. Där har miljöpolitik tyvärr inget att bidra med, utan kostar mest pengar. Om man i Egypten för 5000 år sedan sagt att man skulle ha en hållbar ekonomisk ökning med samma mål som i Sverige och startat med resurser på en kubikmeter, så hade den kubikmetern idag varit större än vårt solsystem. Det är svensk hållbar utveckling
Suck…!!! Nu var det ju inte konsekvensanalys av uthyrningen på Flygfältet vi efterlyste. Tar Lidköpings kommun på sig ”Värdskap” innebär det också ett ANSVAR. Det är väl Kommunen som gett ACCS uppdrag att arrangera Cruisingen? Då bör det ju ske i linje med den profil Kommunen har! Möter och pratar med många människor som totalt tappat förtroendet! Lyssna och för en dialog med Fastighetsägare och boende. Visa hänsyn o ta ansvar!
Nej Lidköping kan inte påverka cementfabriken i Slite, lika lite som Lidköping bidrar till ökade utsläpp pga att bilarna kör i Lidköping istället för Västerås. Klimatet är globalt, inte lokalt.
Men biltrafikens utsläpp i Lidköping kan vi påverka. Nog nu.
@Watchingeye, Kyotoöverenskommelsen gjordes 1997. Sedan dess har utsläppen fortsatt att öka i världen trots våra beteendeförändringar så vad har det hjälpt att jag sorterat sopor och att vi i vår förening minskat vår oljeförbrukning med 180 m3/år? Vi måste ju ha ständig tillväxt. Och som sagt, utsläppen ökar inte för att bilarna kör på en annan plats. De tekniska lösningarna finns, men det politiska modet saknas att ta i det som gör skillnad.
Nu inväntar vi väl bara respons från nån företrädare från kommunen. Med tanke på engagemanget kring denna artikel är det väl självklart att kommunen replikerar. Det är dom ju kända för att att göra….kanske.
Självklart kan vi förbjuda all biltrafik i kommunen, men hur fungerar det då praktiskt?
Ja du Ove, det var ju inte heller någon som föreslagit.
Var går gränsen då?
@Wathingeye. Kan kommunen svara tydligare än vad Jan gör i artikeln?
”I kommunen genomför vi inte konsekvensanalyser inför beslut om exempelvis uthyrning eller upplåtelse av mark. Min uppfattning är att kommunen på olika sätt agerar för att evenemang genomförs på ett klimatsmart sätt. Jag ser positivt på att arrangören av cruisingen tar ett miljöansvar genom att klimatkompensera den.”
Ove: Det enda lilla jag efterfrågar är att man förklarar de olika sätt man agerar klimatsmart på. Det är kanske att begära för mycket ur en politikers perspektiv, men jag anser att det är en jävla skyldighet att upplysa om när man nu säger sig göra det. Kommunen har å andra sidan inte någon strategi för att klimatkompensera heller. I mina ögon är det lite märkligt hos en kommun som gärna slår sig för bröstet vad gäller miljöarbete.
Jag tycker nog det går att vara mer tydlig! ”Min uppfattning” skriver Jan. Borde väl vara så att Jan faktiskt vet och inte bara uppfattar att kommunen sköter sig. Han är ju trots allt kommundirektören! Vore väl
på sin plats att berätta hur klimatkompensering görs av arrangören? Lätt att säga att man klimatkompenserar, mer intressant att veta hur.
PER: För att förtydliga, så vill jag bara förmedla att kommunen inte alls har en strategi för klimatkompensering. Däremot påstår man att de i denna aktuella fråga agerar klimatsmart, utan att då nämna HUR man då agerar. Detta vore ju en baggis för kommunen att berätta om. Det kanske rentav kan leda till att vi övriga folk med mössan i hand får nya verktyg för att beteendeförändra oss.
@Watchingeye, denna fråga handlade väl om PBM eller rättare sagt cruisingen.
@Per, tar du ansvar för hur andra klimatkompenserar?
Ove: Du har så rätt… och kommunen hävdar att att man agerar klimatsmart kring PBM utan att förklara hur man gör detta. Har du missat det? Att det är en ickefråga för dig har nog inte undgått någon, men det finns rätt många som inte nöjer sig med floskler, utan vill ha synliggjort HUR man agerar.
@Watchingeye, Intressant! Det hade varit önskvärt att veta!
@Ove Nordström, Nej.
Kanske Ordförande för ACCS Lidköping kan ge svar? Han följer antagligen debatten då han delat artikeln på ACCS facebook sida där han ställer frågan till alla som gillar sidan vad de tycker om vår skrivelse…Har även försökt nå Destinationsbolaget som sitter med och samordnar, om ett svar?
Vår Miljöstrateg anser inte detta evenemang ligger i linje med vår profil enligt samtal idag, Har förövrigt önskat ett möte med Kommundirektör o Kommunalråd,
@Per, men du tycker att kommunen ska ta ansvar för andras.
@Ove Nordström: Som Kommun anser Jag att man har och skall ta ett huvudansvar för vad som sker i sin Kommun. Kommunen är i allra högsta grad inblandade även om de hela tiden slår i från sig ansvar!
Kommunen hyr ut flygfältet vilket drar med sig följdeffekter för stora delar av samhället! ALLA i vårt samhälle skall bidra till att minska klimatpåverkan i det stora som det lilla.Sluta leva i förnekelse!!!
Våga se verkligheten som den ser ut. NU!!
@Ove Nordström, Nej.
PETRA: Kanonjobb av dig!
Det är många insändarsvar på kommundirektörens skrivna ord. Ett tecken på att frågan både berör och i viss mån upprör. Det har gått åtta(8) dagar nu och inte en replik från ansvarigt håll. Trenden är tydlig och konsekvent. Själv tar jag nog jul nu o jobbar lite extra på min beteendeförändring. Kommunen har ju uppmanat oss till det , så jag drar mitt strå till stacken som en god framtida väljare. GOD JUL till Er Alla!
Ja nu kokar det i Byn och som du säger @Watchingeye så både Berör och Upprör dessa frågor…men de är viktiga och vi måste våga föra en debatt kring dem, fasiken allas våran skyldighet nu att agera. Man behöver inte vara ”miljönisse/trädkramare” för att fatta att det är allvar! Den inre morala samvetskompassen har väckt de flesta men många tycks fortfarande leva i förnekelse o tänka att dessa frågor inte berör dem?
God Jul så länge…
Bra Petra. Du hör till dem som vill sila mygg och svälja kameler och tror att vi räddar klimatet. Vi har ett ekonomiskt system som kräver ständig tillväxt och att vi producerar mer och mer av sånt vi inte behöver för att hålla varandra sysselsatta. Detta är på miljöns och klimatets bekostnad. Och du tror du räddar världen genom att hoppa på en företeelse du uppenbart ogillar.
Det där var dumt Ove. De är att tala med Trumps tunga om man tror att miljön bara gäller för andra. Det verkar som om du över huvud taget inte har någon sil, inget filter. Bara mera utsläpp i Lidköping för det är ändå andra som släpper mer. En gång på 1980-talet var det en politiker som tog upp den här frågan på ett seminarium om u-länders utveckling. Han hade tillfrågats av en president i Afrika om afrikanska länder skulle stoppa sin utveckling bara för att vi i I-länderna redan gjort deras utsläppskvoter.
Björn, på vilket sätt ökar de globala utsläppen pga att Lidköping tillåtit PBM med cruising mot om PBM hållts i ngn annan stad som tidigare?
Genom att de tillåts helt okontrollerat. Jag vet inte hur mycket man släppt i andra städer heller. Men här har Lidköping ett gyllene tillfälle att ordna cruisingen på ett smart sätt, mer miljösmart sätt och mer anpassat till de stora ord som kommunen har på hemsidor och annat när det gäller miljön. Men då stoppar politikerna händerna i fickorna! Jag vill påstå att det finns bra träffar i Lidköping också – men att ha cruising fyra kvällar varje sommar är väl lite väl mycket. Nu kan man säga att alla har rätt att köra på gatorna och vägarna, men ändå försöker ju kommunen styra upp det samtidigt som den säger att den inte har med saken att göra. Den lägger mer energi på att få Lidköpingsborna att cykla än att ta bort något av den motorburna plakatverksamhet man vill göra Lidköping känt för.
Vi är tillbaka i ruta ett nu Ove, och jag tänker inte låta mig komma in i en ny rond igen. Nu har jag skrivit det två eller tre gånger, det får räcka.
Och miljön gäller ALLA Björn. Jag har då inte skrivit något annat.
Helt rätt – även alla i Lidköping. Alla måste därför hjälpa till, ingen har fribiljett
Ove: Jag blir lite mörkrädd av att läsa hur du attackerar och förlöjligar de som visar ett samhällsengagemang. Antingen försöker du skydda dina polares ryggar från kritik eller också har du en märkligt snedvriden syn på folket. Det är tur att du inte är nån politisk representant för den vanliga lilla människan. Hade det varit fallet hade det varit övermaga, minst sagt. Så länge kommunen nu tiger still, så vet man att tån ömmar betänkligt.
Ja jag tror vi är överens om miljön Björn och att vi vill se verkstad och inte bara fina ord. Enda skillnaden är väl att jag efterlyser det på riksnivå och inte lokalt.
Vi kan jobba lokalt och på riks får vi vänta och vänta på alla partier – röda och gröna – som säger att di arbetar för miljön. Vi får arbeta i Lidköping på att man lever upp till vad man skriver i broschyrer och på hemsidor.
@Watchingeye, det var verkligen ett motsägelsefullt inlägg av dig. Men definiera gärna de du kallar för ”den vanliga lilla människan”?
Ove: Jag är nog mindre klok än dig för jag fattar inte vari motsägelsen ligger. Vad gäller den vanliga lilla människan som definition, kan man ju alltid luta sig emot Vänsterpartiet och dess kamp för den vanliga människan som inte äger makt, inflytande och mäktiga människor att luta sig emot när vinden blåser snålt. Det är oftast bland dessa som den verkliga kampen sker,Jag är förvånad över din brist på fantasi, inlevelse och förståelse.
Apropå brist på fantasi Watchingeye. Samhällsengagemang har väl både de som är för cruisingen likväl som de som är emot. Tydligen begränsas din fantasi till att de ska tycka som dig.
Ove: Samhällsengagemang finns ju säkert i de flesta grupper av människor, men just här handlar det väl främst om avsaknad av konsekvensanalys och svar på HUR kommunen agerar klimatsmart kring PBM. Att hetsa olika synsätt mot varandra kan vi väl hålla oss för goda för….den biten sköter ju en del politiker så bra ändå….och du har säkert rätt i att jag brister i fantasi, men däremot inte i engagemang och det är ju sällan fel. I mina ögon.
Inte mycket till engagemang att bara kräva av kommunen när de redan redovisat i texten ovan vad, hur och varför. Ni silar mygg och sväljer kameler och det står jag för. Precis som expertpanelen sa i ett av våra etermedia att det är klart det känns konstigt att vika ihop sitt mjölkpaket när det samtidigt öppnas ett nytt kolkraftverk i Kina samtidigt.
Ove Nordström: Förändringar måste ske både lokalt och på riksnivå men din syn på det hela är bara att lugnt titta på och vänta….Nä man kan inte förändra hela Världen men man kan börja med sig själv!!! Fundera över sitt eget beteendemönster i vardagen.
Men fortsätt du att ”klia rygg” så kan JAG fortsätta att ”Sila mygg”
Men du vill förändra andras beteendemönster Petra, inte ditt eget.
Jag ser hellre att man börjar förändra beteendemönstret hos de som verkligen står för de stora avgörande utsläppen först. Alltså börja i rätt ände. Senast idag kom det rapporter om att tre svenska storföretag globalt står för mer än hela Sveriges totala utsläpp. Jag viker mitt mjölkpaket ändå, men ………
Ove: Nu blir jag riktigt vresig på dig!! Vad får dig att tro att jag inte redan ändrat mitt eget….försöker göra så mycket jag kan i min vardag, Det är väl något som alla samhällsmedborgare skall göra! Som Björn säger, ingen har fribiljett. Beteendeförändringar måste ske i båda ändar. Om vi nu värnar om miljön båda två så gör vad DU kan så gör JAG vad jag kan…vad är problemet! Nog nu!
Ove: Om jag nu upphör med att beteendeförändra mig som kommunen vill o kommunen fortsätter att inte jobba med samma sak, då anser du det vara rätt väg att gå? Vi ska först invänta storfinansen alltså? Vi har nu förresten väntat i 16 dgr på svar om HUR man agerar klimatsmart kring PBM. Det är väl ok att Ove inte bryr sig, men vi andra vill noga veta svaren.
Det är inget problem att göra vad man kan och finner rimligt. Problemet börjar när man pekar finger åt andra.
Ove, du är duktig på att gå storfinansens väg i den här debatten. Det är inte riktigt likt dig. Och det jag och andra skriver här är inte att peka fingar – vi undrar bara varför inte kommunen behöver leva upp till sina egna löften. Så Ove; Förnedra inte andra debattörer här.
@Watchingeye. Finns ingen anledning att inte förändra sitt beteende, det gör väldigt många även jag. Och vem har talat om att invänta storfinansen mer än du och Björn nu då? Jag efterlyser rikspolitiska beslut som ålägger de verkliga utsläpparna restriktioner framför plakatpolitik som inte har någon eller marginell inverkan. Som TV visade så finns inga krav på rening där.
Watchingeye: Är frågan ställd till kommunstyrelsen? Om hur man agerar klimatsmart kring PBM? En fråga ställd till KS ska man ju kunna förväntas få ett svar på.
Du vet lika väl som alla läskunniga att kommunen påstår att dom agerar klimatsmart kring PBM De förklarar dock inte hur dom går tillväga. Ett svar kan inte bara ses som ett svar, vilket som, utan dels som ett svar som visar att man tar engagemang på allvar, stöttar invånarnas engagemang o som bonus kan man tipsa oss hur vi beteendeförändrar oss på bästa sätt…o då kommunen själva inte har en sådan strategi, kan de själva förädla sin organisation
Per: Frågan om hur man agerar klimatsmart kring PBM är ställd till kommundirektör Fransson, som är den som påstår att man agerar just så. Vem som, mot all förmodan, klargör HUR man agerar, är som vanligt skrivet i stjärnorna. En del frågor har en tendens att bollas runt internt ett tag så frågan tenderar att självdö. Ett välbeprövat koncept hos framförallt våra lokalpolitiker.
Som jag skrev i den andra tråden. Kommunen följer väl de ”klimatsmarta” lagar vi har. Är Watchingeye av uppfattningen att kommunen bryter mot lagen?
Ove: Om kommunen följer några klimatsmarta lagar eller om det är interna direktiv, det har varken jag eller så många andra en aning om. Några svar kring det är väl högst osäkert om det kommer. Kanske nån gång nästa år om det vill sig väl. Du Ove kanske har bättre insyn än vi andra? Om så är fallet får du gärna stötta kommunen där de brister.
Gott Nytt År!