Tunnel under 44:an för 9 miljoner kronor
Publicerad torsdag, 31 januari 2019, 15:54 av Björn SmitterbergDe 5 miljoner kronor som avsatts för att skapa en gång- och cykelväg med tunnel under nuvarande 44:an för att koppla samman Änghagen med Kartåsen räcker inte. Nästa vecka kommer politiker att diskutera frågan – och kanske begära över 4 miljoner ytterligare.
Kostnadsberäkningen för projektet slutar nämligen på 9,1 miljoner i stället för 5. Men så har projektet också utökats – det handlar inte bara om en tunnel under 44:an. Det skapas även 635 meter gång- och cykelvägar in på Kartåsenområdet.
Anledningen är att Kartåsen blivit alltmer attraktivt för handel.
Problemet är att inte politiker tänker efter före. Om man bygger en höger-infart långt österut på skaravägen och en höger-utfart på nya 44:an så slipper man en massa biltrafik från skara och götene/källby närmare staden och gamla 44:an och det går lättare att komma ut från handelsområdet. Varför inte göra det bättre istället för sämre?
Komplettering; Det är inte politikerna som är emot din idé, det är Trafikverket som tvekar efter att tidigare varit helt negativa.
Trafikverket verkar vara emot bra lösningar. Om det är kompetensbrist eller att motarbeta bilism vet jag inte. Konstiga prioriteringar när alla vet att det inte är farten som dödar…det är smällen. Har man en extra ihögernfart på Skara vägen så kan både bilar från Skara och Götene använda den och en högerutfart på nya 44:an så kan de använda nya rondellen på Skara vägen och slipper korka igen den gamla Skara rondellen där det alltid är kaos.