Hört på stan: Om redaktörens utsläpp
Publicerad fredag, 01 mars 2019, 12:03 av Björn SmitterbergDet handlar om utsläpp från bilen denna vecka. Bland annat.
Ska Sverige ta hem daesh-krigare som är fängslade i Syrien?
Det verkar som Sverige är tvunget göra det. Jag hörde på radion att nästan alla män som nu vill hem till Sverige säger att ”dom har inte medverkat vid våld”. Dom har bara varit chaufförer.
Visserligen sägs chaufförer vara ett bristyrke i Sverige, men det är nog inte så att man ska tro på varje ord utan vidare.
Frågan är om Sverige har resurser och faktiska möjligheter att reda ut vilka som är krigsbrottslingar.
En annan fråga är barnen. Mammorna och papporna har givit sig i väg väl medvetna om att Sverige inte skulle ta ansvar. Men barnen som nu svälter. en mycket liten del av hjälpen kommer fram till dessa fångläger där familjerna finns. Och med tanke på hur krigarna uppträtt tidigare är det nog inte många procentenheter av hjälpen som kommer barnen till del.
Det lät som kalla kriget på fredagen. Flygövningar, flygbuller på hög höjd. På måndag är det dags för hesa fredrik – så kallat VMA-larm.
Det är nya tider. Nu igen.
För övrigt har redaktören varit riktigt arg i veckan.
Bilen skadad genom att någon kört på den på en parkeringsplats. Visserligen är det mycket trångt på Rörstrands parkering med många bilar stundtals. Men så trångt är det inte. Så är det ju bra om man ger sig till känna och har modet tala om att man kört på en annan.
Skadan fick för övrigt redaktören att titta på en helt ny bil – en eldriven. Alltså inte någon slags hybrid, utan el. 438.000 kronor. Ungefär 200.000 kronor mer än samma bilmodell med bensinmotor. Ska gå 30 mil drygt med all el igång i bilen och på laddning som tar cirka tre kvart. Det funkar ju inte i praktiken – Hur ladda i Europa? En bekant på jobbet satsar på hybrid, och det handlar om en halv miljon.
Redaktören tvekar och tvekar. Vad var det som gjorde att regeringen tog livet av E85 och nu inte lyckas få fart på det igen. Det har vissa nackdelar – men även fördelar. I dag går knappast att köpa en ny bil anpassad för bensin/E85. Gas, ja men det kräver också en hybrid.
Kanske får det bli en traditionell bil, fast man fortsätter att krympa körningen. Riksantikvarieämbetet har ju sagt att gamla bilar bara går 60 mil om året – om de uppfyller kriterierna som ämbetet satt.
Hur mycket koldioxid blev det av president Trumps onödiga utfärd till Hanoi. Säga vad man vill om Nordkoreas ledare – men han tog i alla fall tåget. Och det var framme i tid.
Och hur går det för kommunen och byte av bilar till gashybrider? Snart nås datumet då det ska ha skett enligt kommunfullmäktiges beslut.
Västtrafik har nu ett förslag att vi ska byta tåg i Herrljunga när vi åker Kinnekullebanan. Detta för att använda eldrift mellan Herrljunga och Göteborg.
För att passagerarna ska hinna byta tåg i Herrljunga måste turlistan göras om, det behövs tio minuters uppehåll i Herrljunga.
Det är inte sämre tågtider vi behöver. Kortare – det är ju grejen. Hela Sverige tycks få snabbare tåg – utom vi.
Det finns även tankar på att elektrifiera mellan Håkantorp och Lidköping. Då kan eltågen gå mellan Lidköping och Göteborg.
Det skulle göra det bra för oss i Lidköping. Men elektrifiering över Kinnekulle är otänkbart – det tillåts inte av naturskyddskäl.
Tacka vet redaktören att åka till Gotland. Nu kommer den första riktigt stora Gotlandsfärjan i trafik om ett par veckor. Redaktören har fått inbjudan. Det finna med den är förstås att den är ny – och kan köras på biogas! Även Lidköping får del av den här satsningen som sjöfarten gör på biogas – ”gasverket” vid Kartåsen är en stor leverantör.
Har det hänt något roligt?
Nej, det är inte så mycket roligt som drabbat redaktören denna vecka.
Men får väl citera den demokratikritiker som sa: Först utreder dom fel saker, sen röstar dom åt fanders i riksdagen.
God helg.
Apropå Is krigarnas alla chaufförer, så är föraren i ett fordon ansvarig för de andra passagerarna har för sig. Jag talar om egen erfarenhet för ca 40år sen, då fick vi chaufförer i raggarkaravanerna stå ansvariga för de dumheter passagerarna hade för sig. Men det är klart att vi var vita svenska ungdommar, det är nog annorlunda i dag.