Debatt: Störs ministern för egna beslut?
Publicerad onsdag, 31 augusti 2022, 10:13 av InsändareModeraten Sten Bergheden kritiserar infrastrukturministern svar i Lidköpingsnytt om utvecklingen av Kinnekullebanan
– – – –
Sten Berghedens första artikel:
https://lidkopingsnytt.nu/2022/08/18/debatt-kinnekullebanan-offrades-av-regeringen/
Thomas Enerots svar på Berghedens första artikel:
https://lidkopingsnytt.nu/2022/08/22/debatt-ministersvar-pa-kritik-om-kinnekullebananupprustning-ar-beslutad/
– – – –
Thomas Eneroth störs tydligen över sina egna beslut.
Det märks tydligt att ministern är pressad i sitt svar angående infrastrukturen i Skaraborg. När vi moderater lyfter fram fakta om att Kinnekulle banan inte finns med i infrastrukturplanen för investeringar så försöker ministern tala om annat. Det ministern talar om är endast mindre trimningsåtgärder som till och med socialdemokratiska politiker i Skaraborg har kritiserat.
Ordspråket tomma tunnor skramlar mest passar bra in som svar till ministern.
Sanningen är att Tomas Eneroth saknar pengar till det mesta han åker runt och lovar. Orsakerna till detta stavas ett dyrt och olönsamt höghastighetståg. Men det hindrar inte Eneroth att beskriva sina satsningar på infrastruktur som ”historiska”. Sanningen är dock att det enda som är historiskt med regeringens politik är historiskt dåliga vägar och järnvägar som kommer bli ännu sämre de närmaste åren. Sveriges nuvarande underhållsskuld på väg och järnväg uppgår till hela 77 miljarder. Detta faktum borde innebära att alla varningsklockor började ringa på infrastrukturdepartementet. Regeringen agerar dock helt tondövt och väljer istället att fortsätta underfinansiera väg – och järnvägsunderhållet med ytterligare 33 miljarder vilket innebär minst 110 miljarder i underhållsskuld till år 2033. Sverige har redan sänkt hastigheten på 130 mil statlig väg till följd av bristande vägunderhåll. Flera hundra mil statlig väg i Skaraborg och hela Sverige riskerar att gå samma sorgliga öde till mötes.
Tomas Eneroth hävdar att vi har 33 miljarder mindre än regeringen. Det är inte sant- vi har 33 miljarder mer än regeringen till underhåll av väg och järnväg. Detta finansierar vi med att säga nej till dyra och helt onödiga höghastighetståg. Politik är att välja och moderaterna väljer att satsa på vägar som går att köra på idag och tåg som går i tid före helt onödiga höghastighetståg till år 2050.
Regeringen har inte råd med att vare sig bättre vägar i Skaraborg eller att rusta upp Kinnekullebanan och bygga ut Västra stambana. Det är priset för att hålla miljöpartiet på gott humör. Det enda regeringen verkligen satsar på är att behålla makten till varje pris och drar sig inte för att klippa band för projekt som inte kommer att byggas i närtid.
Nästkommande planperiod investerar staten nästan 900 miljarder kronor i infrastruktur. Moderaterna kommer riva upp beslutet om höghastighetståget och istället satsa på bland annat utbyggnad av Västra stambana med två nya spår Alingsås- Göteborg och upprustning av Kinnekullebanan och ökade satsningar med 33 miljarder på underhåll till våra järnvägar och vägar.
Valet är ditt vill du ha ett höghastighetståg utanför Skaraborg så röstar du på socialdemokraterna vill du ha satsningar på infrastrukturen i Skaraborg så röstar du på moderaterna
Sten Bergheden (M)
Riksdagsledamot Skaraborg Trafikutskottet