“Biobränslet behövs för att nå klimatmål”
Förslag att övergå till diesel med mer inblandning
Publicerad Thursday, 15 September 2022, 09:27 av Redaktionen
Reduktionsplikten är avgörande för att nå Sveriges energi- och klimatmål.
Det skriver Energimyndigheten i dag om ett av valrörelsens mest debatterade ämnen: inblandning av biobränsle i bensin och diesel.
Reduktionsplikten är det viktigaste styrmedlet för att Sverige ska nå målet till 2030 om att minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent. Men för att klara målet krävs också ändringar i skattelagstiftningen och att Sverige går över till den så kallade Europadieseln, MK3.
Energimyndigheten publicerar nu resultat från kontrollstationen för reduktionsplikten för bensin och diesel. Kontrollstationen är ett uppdrag från regeringen som följer upp reduktionsplikten i förhållande till de energi- och klimatpolitiska målen.
Energimyndighetens huvudförslag i rapporten Kontrollstation för reduktionsplikten 2022, för att reduktionsplikten ska bidra till de förväntade utsläppsminskningarna, är att Sverige övergår till samma dieselkvalitet som används i större delen av Europa, så kallad Europadiesel (diesel MK3). Energimyndigheten föreslår också att rena och höginblandade biodrivmedel inkluderas i reduktionsplikten.
– Enligt vår analys står reduktionsplikten för majoriteten av utsläppsminskningarna som krävs för att nå målet till 2030 om minskade utsläpp med 70 procent jämfört med 2010 i transportsektorn. Genomför vi inte de föreslagna förändringarna behöver andra styrmedel och åtgärder stå för motsvarande utsläppsminskningar, säger Sara Sundberg, chef för enheten för drivmedel och hållbara bränslen på Energimyndigheten.
Europadiesel tillåter högre inblandning av biodrivmedel
Rekommendationen att övergå till Europadiesel beror på att den tillåter en högre inblandning av biodrivmedel än den diesel som används idag och det behövs för att reduktionspliktens mål till 2030 ska kunna nås.
Förslaget om att inkludera rena och höginblandade biodrivmedel skulle innebära att dessa inte längre har kvar den skattebefrielse de har idag.
Reduktionsplikten bidrar till försörjningstrygghet
Konsekvensanalysen i rapporten visar att reduktionsplikten bland annat ger effekter på försörjningstryggheten.
– På sikt ökar reduktionsplikten försörjningstryggheten av drivmedel, eftersom det bidrar till ett minskat beroende av råolja och till en diversifiering av vilka råvaror och produktionskedjor som kan användas till produktion av drivmedel, säger Henry Hammarström, analytiker på Energimyndigheten.
Konsekvensanalysen tar också upp reduktionspliktens effekter på bland annat drivmedelspriser och minskade utsläpp av växthusgaser.
Ändringar bör endast ske till följd av kontrollstationer
Rapporten lyfter att det är viktigt med långsiktiga och stabila förutsättningarna för näringslivet att ställa om till en ökad biodrivmedelsproduktion och minskat beroende av fossil energi. Långsiktiga och stabila förutsättningar är också viktiga för biodrivmedelsproducenterna och för trovärdigheten för reduktionsplikten. Därför bör ändringar främst ske som en följd av kontrollstationerna.
Energimyndigheten föreslår att reduktionsnivåer justeras efter hur mycket biodrivmedel som kan blandas in i drivmedlen. Det skulle betyda att reduktionsnivån för bensin sänks och att reduktionsnivån för diesel höjs till år 2030 jämfört med nuvarande nivåer.
Säger konsekvensanalysen ingenting om hur detta skulle påverka Sveriges konkurrenskraft med tanke på de frihandelsavtal som skrivits i andra ändan?
Energimyndigheten kanske skulle prioritera att elsystemet var stabilt istället så att man slapp bränna 140 000 liter olja per timma i Karlshamnsverket. Det skulle nog påverka både miljömål och konkurrenskraft bättre! Myndigheter ska inte syssla med plakatpolitik.
Har mängden olja som bränns i Karlshamn fördubblats?
2021: Eldade 28 000 ton olja.
2020: Eldade 3 600 ton olja.
Man har inte eldat så mycket olja som 2021 sedan 2010.
Och 2022 eldar man olja under sommarhalvåret.
Tidsrymd – hela året. Men grejen var ju 70 kbm per timme som sas i debatten men du uppgav 140 per timme. Det var den skillnaden jag undrade över.
De bränner 70 kbm per block. De har 3 st sammanlagt.
Poängen är att det inte är bilarna som är miljöbovarna, men det gick över ditt huvud antar jag. ALLTID är det bilarna som ska straffas. Personer som åker till arbetet, handlar sin mat, försöker överleva. DE blir bestraffade. Inte Militärflygplanen, inte charterplanen, inte dieseltågen som går tomma (Kolla på ett tåg i stan…). Så var det där med Karlshamnsverket…
Lägg ner det här tramset om att bilismen skulle ha påverkan på klimatet, det är bara löjligt.
Om alla bilister håller fartgränserna skulle Sverige klara Parisavtalet. Det finns företag som släpper ut väldigt mycket – cementfabriker är de som släpper ut mest. Men du har rätt i att jämfört med många andra verksamheter skattas bilar hårt. Det är synd att tillverkningen av bränslen som blandas i har fått så stark efterfrågan att priserna stigit så. På onsdagen, när jag själv tankade, såg jag att prisskillnaden på E85 och 95 var bara 1 krona.
Alla vindkraftverk står på stora betongfundament.
Alla vindkraftverk innehåller kubikvis med fossilolja för att kunna fungera.
Finns det några siffror / länkar till uppgiften att “om alla bilister håller fartgränserna skulle Sverige klara Parisavtalet.” Vilket säger en hel del om idiotin att stänga av fyra kärnreaktorer i södra och mellersta Sverige och i stället köra med Karlshamsverket.
Frågan är vad den miljöbaserade ersättningen i bensinen tillverkas av, och var, samt E85 har sina rötter. Det är dock 6 procent av utsläppen i Sverige. Det finns 94 procent att jobba på, DET är det intressanta. Skattar Cementa 1000% tro?
Jag rekommenderar Svenska Kraftnät titta och se hur mycket Kilowatt vi exporterar
Vi skickar dagligen över 3000Megawatt till kontinenten däribland Karlshamns värmekraft-
verk, de tjänar pengar som faen