Gå direkt till Nyheten (Kinnekullebanans trafik tätare – men kortare år 2028
Lidköpingsliberaler vill diskutera satsning)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 24 juli 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Kinnekullebanans trafik tätare – men kortare år 2028
Lidköpingsliberaler vill diskutera satsning

Publicerad Thursday, 06 October 2022, 13:11 av Björn Smitterberg

Tågtrafiken på Kinnekullebanan ska bli tätare, men kortare, enligt en målbild för utvecklingen fram till 2035 som antagits av Västtrafiks styrelse.
Resande till eller från Göteborg får byta i Herrljunga. Resande norrut får byta i Laxå – även om vissa tåg ska gå till Örebro
Uppdaterat 19,07 med kommentar av kommunalrådet Jonas Sundström.

Det här framgår av den Målbild som utarbetats och som bygger på att det är brist på spårkapacitet mellan Herrljunga och Göteborg. Problemet blir akut när de nya tågstationerna i Västlänken blir klara. Därför måste linjer slås samman och det drabbar Kinnekullebanan åt båda håll.

Däremot skrivs att antalet avgångar för Kinnekulletåget ska utökas, och turlistan ska anpassas så att tågbyten i Herrljunga och Laxå ska fungera smidigt.

– Grunden till förslaget är att vi har kraftiga expansionsplaner för tågtrafiken i Västra Götaland medan kapaciteten på Västra Stambanan inte räcker till. Trafikeringsförslag för Västra Stambanan innebär ett utökat regionaltågsutbud som beräknas ge 3 miljoner nya resenärer/år. Enda möjligheten att genomföra en sådan förändring är att minska variationen mellan olika tåg. Detta ger i sin tur en möjlighet att optimera trafiken på Kinnekullebanan för de mer lokala behoven, säger Peter Gunnäs som är affärsområdeschef på Västtrafik.

– Sammantaget ger detta fler avgångar mellan Göteborg-Herrljunga-Falköping-Skövde-Töreboda, samt fler avgångar Herrljunga-Lidköping-Mariestad med bättre passning mellan tåg i Herrljunga. Kostnaden blir dock att direktavgångarna Göteborg-Lidköping-Mariestad inte längre är möjliga och kommer kräva ett byte.

Liberal kommentar

Pär Johnson (L), som varit engagerad i tågtrafiken flera år och fram till de senaste dagarna vik oppositionsråd:
– Det är helt vansinnigt och galet att dra ned på direkttågen istället för tvärtom. Men det är en naturlig följd av att prioriteringar från riksdagen gällande underhåll på de stora järnvägsnäten.

– Jag är otroligt glad att ett av de första sakerna den nya Regeringen enats om är att inte satsa på snabbtågen. Det gör att västra stambanan och Kinnekullebanan återigen kan komma med i den nationella planen för infrastruktur och därmed rustas upp för utökad och tillförlitlig tågtrafik, säger Pär Johnson

– Så fort jag fick info om att man slopat snabbtågsinvesteringen har jag bjudit in Liberalernas ledamot i trafikutskottet till Lidköping för att prata om hur vi nu kan få in Kinnekullebanan som prioritering. Jag har sedan flera år påtalat att Kinnekullebanan skall byggas ut som en reservlänk till Västra Stambanan mellan Herrljunga och Hallsberg. Då kan man reparera där utan stopp i trafik och Kinnekullebanan kan prioriteras även rustas upp för godstransport mellan sjöfart och järnvägsspår.

– Sen är det återigen viktigt att Lidköpingspolitiker även engagerar sig i regionpolitiken som styr tågtrafiken på Kinnekullebanan.

Jonas Sundström, kommunalråd i Lidköping (s) som de senaste åren lagt mycket kraft på att få utveckling av Kinnekullebanan:

– Ja det har tidigare funnits med som förslag men det är först nu som beslut tagits att inte köra hela sträckan utan att vända i Herrljunga. Det hänvisas till att det är trångt på Västra stambanan och att Kinnekulletågen inte kommer upp i den hastighet som det krävs för att de ska kunna köra den sträckan.

– Jag tycker att det inte är bra att direkttågs-möjlighet ej blir kvar och att resan förlängs med cirka 10 minuter.  Vi får agera utifrån vad innebär satsning i Mariestad kan det komma påverka möjligheten framöver för direkttåg samt hur ser det med en satsning på nya tåg som gör att vi kan åka hela sträckan.

Mera ur Målbild om Kinnekullebanan:

– Jämfört med idag innebär förslaget en utökad och konsekvent trafikering av Kinnekullebanan. Med fasta minuttal och välanpassade byten i Herrljunga till både fjärrtåg mot Stockholm och regiontåg till Göteborg blir trafiken mer attraktiv. Direkttrafik från Kinnekulle till Göteborg är möjligt om fordon införskaffas med samma kapacitet som övriga regiontåg på sträckan. För att få ut så mycket som möjligt av Västra Stambanan går det inte i framtiden att trafikera med ett mindre fordon från Kinnekullebanan som inte stannar på alla stationer på Västra Stambanan.
– Fördelen med att inte köra genomgående trafik är att fordon kan anpassas efter behov på Kinnekullebanan istället för Västra Stambanan, och det är möjligt att köra fler turer på ett trafikekonomiskt effektivare sätt.

 

7 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Watchingeye
Gäst
Watchingeye
6 October, 2022 01:20

Se där ja…. Väntat tyvärr och att direktpendling till Göteborg och Örebro är ett direkt måste om den här kommunen ska expandera, är väl inget som får våra lokalpolitiker att gå samman och bli ordentligt högljudda.

Det saknas vilja och jävvlar anamma.

Det är väl bra att herr Jonsson skriver nån pamflett, men kan inte alla partier sätta ner foten tillsammans så det hörs en gång för alla??

Ove Nordström
Gäst
Ove Nordström
6 October, 2022 01:32

Inget parti reserverade sig mot förändringen.

Johanna
Gäst
Johanna
6 October, 2022 08:38

Måste satsas mer på kollektivtrafik… det är snart 2023 och det borde gå enklare o snabbare att ta sig till Göteborg – inte långsammare och omständigare…

Senast redigerad 1 år sedan av Johanna
Jakob
Gäst
Jakob
6 October, 2022 11:07

Dags för kommunen att påbörja utredning om triangelspår i Håkantorp nu?

Robert
Gäst
Robert
7 October, 2022 10:29
Svarar  Jakob

Att inte detta gjordes för 10-15 år sedan är märkligt (antar att Vara kommun var stoppklossen). Inte nog med att resan via Trollhättan till Göteborg skulle gå snabbare, Kinnekulletåget skulle inte belasta stambanan alls. Frekvensen av tåg Thn-Gbg är också så pass stor att ett byte där inte är ett bekymmer.

SvempaBra
Gäst
SvempaBra
7 October, 2022 12:29

Leve Kinnekullebanan avlasta Västra Stambyten rusta upp Kinnekullebanan

Lunnarn
Gäst
Lunnarn
7 October, 2022 06:14

Tyvärr har vi inte och har inte haft någon i riksdagen eller regering som tillvaratagit Skaraborgs intressen.