Nya regeringen river upp tidigare beslut om avdrag för arbetspendling
Publicerad Thursday, 20 October 2022, 16:46 av RedaktionenFörslag om att behålla och förstärka reseavdraget på remiss
Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna har kommit överens om att behålla det nuvarande reseavdraget i stället för att införa en modell med en avståndsbaserad skattereduktion som riksdagen beslutade om i juni. Samtidigt ska det befintliga avdraget stärkas genom höjda schablonbelopp för arbetsresor med bil. Finansdepartementet remitterar i dag en promemoria med utgångspunkt i denna överenskommelse.
Förslaget innebär dels att det nuvarande reseavdraget behålls, dels att två schablonbelopp i reseavdraget höjs för att bättre spegla de faktiska kostnaderna för resorna.
Avdraget för arbetsresor med egen bil höjs från 18,50 till 25 kronor per mil.
Avdraget för drivmedel vid arbetsresor med förmånsbil höjs från 6,50 respektive 9,50 till 12 kronor per mil.
Avdraget för förmånsbilar som helt drivs med elektricitet ska fortsatt uppgå till 9,50 kronor per mil, enligt förslaget.
För en arbetspendlare som använder egen bil och har 4 mil till jobbet innebär förslaget en årlig skattelättnad på ca 4 700 kronor mer jämfört med modellen med en avståndsbaserad skattereduktion.
Förslagen bedöms sammanlagt minska skatteintäkterna med 1,6 miljarder kronor 2023. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2023.
Vad säger sosseriet här på Lidköpingsnytt nu då.
Hade du väntat dig att de skulle säga något bra om de “blåbruna”, fast de gör det bättre för vanliga människor? Men det ligger säkert någon ondsint plan som hotar demokratin bakom…..
Jag är inte del av något “sosseri” (vad är ens det?) men konstaterar att regeringens egen uträkning säger att pengarna främst kommer gå till män, att trafikens koldioxidutsläpp kommer öka, att skillnaderna mellan de som kör bil kontra åker kollektivt kommer öka, och att mängden personbilar i trafiken kommer att öka. Det skrotade systemet skulle komma till rätta med bidragsfusk, göra reseavdrag mer jämlikt och vara bättre för miljön..
Välkommen ut på landet utanför lidköping så kommer du se att mä och kvinnor delar lika på bilkörandet då kollektivtrafiken är pinsamtdålig och ej existerande i vissa fall. Sedan saknas det också cykelvägar så jag ser det som något positivt. Tror inte att folk aktivt kommer frångå kollektivtrafik och välja bilen istället när de åker till jobbet, då det ändå är en förlustaffär att ta bilen till jobbet med det förslaget som är lagt på bordet
Vad gäller om någon har 3,9 mil till jobbet och fungerande kollektivtrafik saknas? Cykel?
För övrigt bra med uppräkningarna.