Gå direkt till Nyheten (Dyrare drivmedel är ett krav enligt Trafikverket)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 13 april 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Dyrare drivmedel är ett krav enligt Trafikverket

Publicerad Friday, 01 March 2024, 09:54 av Frans Johansen

Nu när reduktionsplikten har sänkts ser vi inte ut att klara klimatmålen för 2030 rapporterar SVT Nyheter.

Vid årsskiftet trädde den sänkta reduktionsplikten i kraft. Vilket minskat andel biodrivmedel i både bensin och diesel. Detta kommer leda till att koldioxidutsläppen kommer att öka med 19 miljoner ton rapporterar SVT.

– Våra scenarier visar tydligt att det krävs både en fortsatt elektrifiering, effektivisering och en ökad biodrivmedelsandel för att nå målen. Enbart elektrifiering räcker inte, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket i ett pressmeddelande.

Trafikverket bedömer att det svenska målet om minst 70 procents minskning av transportsektorns utsläpp inte nås till 2030 med dagens användning av biodrivmedel. Målet omfattar inrikes transporter exklusive inrikes flyg. Gapet till att nå Sveriges EU-åtagande inom ESR i perioden fram till och med 2030 är också betydande.

Kan bli dyrare längre fram

– Nu har vi lägre priser idag, men det kan bli jättedyrt från 2027, säger Åsa Håkansson, miljöansvarig på branschorganisationen Drivkraft Sverige till SVT Nyheter.

16 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Ove Nordström
Gäst
Ove Nordström
1 March, 2024 11:06

I Tyskland har reduktionsplikten sänkts till 3%. Så regeringen i Sverige har fortfarande inte uppfyllt löftet om att ligga på EU:s miniminivå. När kommer nästa sänkning i Sverige?

Nisse
Gäst
Nisse
2 March, 2024 10:51

Men EUs miniminivå verkar sammanfalla med Sveriges, dvs 6%?

Ove Nordström
Gäst
Ove Nordström
5 March, 2024 09:46
Svarar  Nisse

“Hur stor reduktionsplikten är varierar stort mellan länderna i EU.
Tyskland har i dag en reduktionsplikt på åtta procent, men den minskas till 2,3 procent år 2024 och noll år 2030.” Källa: Lantbruksnytt

Nisse
Gäst
Nisse
8 March, 2024 10:34

Det är inte alltid Tysklands val är de bästa för mänskligheten…

Ove Nordström
Gäst
Ove Nordström
11 March, 2024 11:16
Svarar  Nisse

Och Sveriges val är inte alltid det bästa för svenska folkets väl och ve.

666nisse666
Gäst
666nisse666
12 March, 2024 11:30

Antar att du hade föredragit att vi anslutet oss till Putins rövargäng…

Ove Nordström
Gäst
Ove Nordström
14 March, 2024 12:34
Svarar  666nisse666

Nej, men Tysklands. Problem med läsförståelsen?

Nisse
Gäst
Nisse
16 March, 2024 12:07

Det var ju det vi gjorde – fattade du inte ens det?!?

Ove Nordström
Gäst
Ove Nordström
16 March, 2024 09:34
Svarar  Nisse

Vi skulle ligga på EU:s miniminivå var löftet. Nu sänks det och då förväntar man sig att vi följer efter. Fattade du inte ens det?!?

Nisse
Gäst
Nisse
16 March, 2024 10:03

(v) har få religioner, men en av dem är skatter – du är altså på fullt allvar arg för att de är för låga? Gött att du kommit över på Tidö-partiernas sida… själv ogillar jag en av dina kamrater – SD

Ove Nordström
Gäst
Ove Nordström
17 March, 2024 09:05
Svarar  Nisse

Oavsett parti förväntar jag mig att utställda löften hålls.

Roger
Gäst
Roger
15 March, 2024 11:53
Svarar  666nisse666

Lidköpings höger håller sin vanliga höga nivå ser jag.

Nisse
Gäst
Nisse
16 March, 2024 12:08
Svarar  Roger

Lite otur när du tänkte? Börjar bli en vana…

Roger
Gäst
Roger
17 March, 2024 05:23
Svarar  Nisse

Jag konstaterar bara att den lokala högerns digitala talesmän ger ett väldigt oseriöst intryck.
Som tur är, för er, så är det inte så många som läser kommentarerna här.

Ronney Hedvall
Gäst
Ronney Hedvall
3 March, 2024 07:19

Bort med miljötalibanerna från Trafikverket!

Kenneth Klasson
Gäst
Kenneth Klasson
8 March, 2024 07:28

Bort med trafiktalibanerna från Miljöverket !