Det gäller cirka 800 av 5 000 fordon totalt.
– Vi gör den här förändringen för att möta PostNords hållbarhetsmål om att bli helt fossilfria till 2030. Genom att sänka farten får vi en längre räckvidd på våra eldrivna fordon och minskad energiförbrukning. Vi kommer att dela ut försändelserna lika snabbt som idag, säger Agnes Karlsson chef för infrastruktur på PostNord i ett pressmeddelande.
Begränsningarna gäller nyinköpta eldrivna skåpbilar och brevskåpbilar som begränsas till 80 km/h. Utdelningsbilar kommer begränsas till 90 km/h
– Vi skulle inte genomföra den här förändringen om vi inte var säkra på att kunna fortsätta leverera post och paket på samma sätt som i dag. Trafiksäkerhetsmässigt är det säkrare att köra i 90 kilometer i timmen än i 120. För våra chaufförer innebär det att de inte behöver känna sig stressade att köra snabbare, och de få minuter vi förlorar på en utdelningsrunda kommer att tas med i ruttplaneringen, avslutar Agnes Karlsson.
Innehållet i Lidköpingsnytt är skyddad enligt lagen om upphovsrätt.
Kopiering av material ur Lidköpingsnytt är tillåten för undervisning och i skolor.
All annan kopiering utan tillstånd av redaktionen är förbjuden.
Lidköpingsnytt.nu är registrerad enligt lag om etermedier vid myndigheten för radio och TV.
Om de nu värnar så mycket om trafiksäkerheten så skulle de kunna sluta köra sina bilar på trottoarer och cykelvägar.
Vill de vara klimatneutrala skulle de ju till och med kunna dela ut posten i våra städer med hjälp av cykel. Gick utmärkt förr.