Länsstyrelsen varnar för låga grundvattennivåer
Publicerad måndag, 01 juni 2026, 12:00 av Mikael Karlsson
Länsstyrelsen Västra Götaland varnar för ovanligt låga nivåer i grundvattenmagasinen efter en torr höst och vinter.
Situationen är särskilt påtaglig i de östra delarna av länet, där Skaraborg ingår.
Länsstyrelsen uppmanar invånare att börja hushålla med vatten redan nu för att minska risken för problem under sommaren.
Enligt myndigheten fylls grundvattnet främst på under höst och vinter.
Kommunerna ansvarar för den lokala vattenförsörjningen och kan vid behov införa bevattningsförbud eller andra restriktioner.
Länsstyrelsen följer utvecklingen i länets sjöar, vattendrag och grundvattenmagasin och kan vid behov införa begränsningar för vattenuttag om nivåerna fortsätter att sjunka.

