Gå direkt till Nyheten (Debatt: Många vill stänga dörren när världen är satt i brand)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 19 maj 2024

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Mer eller mindre relaterat

Debatt: Många vill stänga dörren när världen är satt i brand

Publicerad Friday, 01 August 2014, 09:50 av - Inskickat material

debatt-insikon-Många vill stänga dörren när världen är satt i brand. Vad beror det på?
Kristdemoraternas i Skaraborg riksdagsledamot Annika Eclund skriver om myter om invandring.

I samtal med människor hör jag allt som oftast att en del tänker rösta på Sverigedemokraterna för att man inte gillar invandringen.

Vad är det folk menar?
Beror missnöjet på att var tredje svensk läkare är invandrare eller är man möjligtvis emot att 70.000 invandrare driver företag som anställer 250.000 människor?
Eller är man emot att krigshärjade människor tar sig till Europa efter att ha flytt över Medelhavet med stor risk att drukna efter att ha sålt allt man äger för att betala smugglare?

Kristdemokraterna står upp för principen om en reglerad invandring.
Vi ska erbjuda en fristad för den som söker skydd undan förföljelse och förtryck.
Den som inte har asylskäl eller annat skyddsbehov bör självklart återvända. Detta ska bestämmas av en rättsäker asylprocess. Sverige är ett av världens mest välmående länder och har råd att vara ett öppet och tolerant land.

De som flyr undan förföljelse ska kunna hitta en fristad här.

Arbetskraftsinvandringen är viktig för att möta utmaningen med Europas åldrande befolkning. Framöver kommer vi att behöva fler i Sverige som arbetar om vi ska klara att försörja och ta hand om en äldre befolkning. Majoriteten av de utrikes födda som bor i Sverige arbetar. 35 miljarder av vårt BNP år 2006 kom från de småföretag som drivs av personer som har invandrat till vårt land, vart åttonde företag drivs av en invandrare.

Alla syrier som idag tar sig till Sverige får automatiskt uppehållstillstånd. Dessa människor är ofta mycket välutbildade och är en ren vinst för vårt samhälle. Det man framförallt behöver är att erövra det svenska språket.

Men Kristdemokraternas migrations- och asylpolitik utgår inte från vad vi har att vinna, fast vi har mycket att vinna, utan den utgår från mänskliga rättigheter.
För mig handlar inte integration om omhändertagande utan tillvaratagande av unika människor – att hålla dörren öppen för den som behöver skydd och för den som vill komma och arbeta i framtidens Sverige – och att se till att vi har ett regelverk som ger den bästa grund för det.

Låt oss istället för att tala om invandrare som ett problem lyfta våra nysvenskar som en resurs och stor tillgång för det svenska samhället. Vi ska inte förneka att det finns problem att lösa. Vad vi behöver diskutera är hur vi får integrationen att fungera väl samt att sätta press på de andra EU-länderna att ta ett större ansvar. Sverige är idag det tredje största mottagarlandet efter Tyskland och Frankrike.
Vi behöver visa mer solidaritet i Europa – inte mindre.

Låt oss inte glömma att mer än en miljon svenskar för mindre än 150 år sedan flydde vårt land och fick möjlighteten att sätta ner bopålarna i ett nytt land bara genom att märka ut hur mycket land man ville ha.

Jag uppmanar alla att ta del av regeringens info om de vanligaste myterna om invandringen på regeringens hemsida.

Annika Eclund (KD) Riksdagsledamot Skaraborg

27 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
janne59
Gäst
janne59
1 August, 2014 10:02

Om jag skulle skriva vad jag verkligen tycker om invandring, Sveriges biståndspolitik etc. så skulle mitt inlägg censureras bort.
Som bekant får man ju inte tycka vad som helst i vårt land, men sverigedemokraterna ligger nog ganska bra till hos mig.
Jan Johansson

rödgrönrebell
Gäst
rödgrönrebell
1 August, 2014 11:01
Svarar  janne59

Here we go again… jo, ni får tycka vad ni vill, men de som administrerar websidor och tidningar har ingen skyldighet att publicera ert svammel.
Att ni blir emotsagda och kanske får vissa epitet (som “rasist”) kastade på er förändrar inte den saken.

Ska man tolka ditt inlägg som att SD vid en ev. valseger kommer TVINGA fristående tidningar att publicera era tirader? Det rimmar ganska illa med press-friheten…

9969
Gäst
9969
1 August, 2014 01:44

Ert svammel skriver du, men du menar väl ditt!!

rödgrönrebell
Gäst
rödgrönrebell
2 August, 2014 10:38
Svarar  9969

Oh, SNAP! Den sved ;P

janne59
Gäst
janne59
1 August, 2014 07:43

Nej, den tolkningen får stå för dig.
Däremot är jag uppless på invandringspolitiken som den bedrivs i nuläget.

rödgrönrebell
Gäst
rödgrönrebell
3 August, 2014 10:28
Svarar  janne59

Ska fria medier tvingas sprida er propaganda? Ja eller nej,

Gotenebo
Gäst
Gotenebo
1 August, 2014 11:27
Svarar  janne59

Och du är inte ensam att tycka så . Alla jag pratar med är enormt trötta på invandringspolitiken som förs i Sverige.

Bortjack
Gäst
Bortjack
1 August, 2014 11:27

Annika eklund. Varför är Alla politiker I sverige som strutsen? Gång på gång förnekas det att det Finns Inga problem med massinvandringen till sverige ,kolla malmö södertälje osv listan kan göras lång.sen kan man undra hur många hur många kriminella som släpps in I sverige, då tex alla från syrien får PUT atomatiskt.Sen tycker man åtminstående att dom som begår grova brott I sverige skall bli av med sitt svenska medborgarskap,det är inte förmycket begärt.Helt otroligt att man ens diskutera detta ämne I dagsläget utan att bli stämplad smygrasist.jag trodde politiker var till för folk,men det är ett skämt. Det Finns bara ett parti att rösta på.

Nisse
Gäst
Nisse
1 August, 2014 03:31
Svarar  Bortjack

Om det “enda” partiet är SD så är de lika strutsaktiga – de säger att man ska hjälpa flyktingar att stanna kvar i sina hemländer, och därigenom spara pengar. Om ni menat allvar borde ni väl i så fall – jämfört med övriga partier – ha en ganska fet post med bidrag till andra länder och aktiviteter i dessa regioner…?

Zeduce
Gäst
Zeduce
1 August, 2014 08:32
Svarar  Nisse

Behövs inte öka bidragen, man kan hjälpa mångdubbelt med människor med samma pengar på plats. Istället för att repetera det som redan finns skrivet på SD sida råder jag dig att söka informationen där istället, så slipper du leva i ovisshet kring detta.

Nisse
Gäst
Nisse
3 August, 2014 11:05
Svarar  Zeduce

På vilket sätt gör en krona mer för en krigshärjad zon om man vägrar att låta någon lämna den? Blir kronan mer effektiv för att det finns ännu fler nödställda kvar?

Zeduce
Gäst
Zeduce
3 August, 2014 08:32
Svarar  Nisse

För att i Sverige är det betydligt dyrare hantering med boende mat mm mm, samt tror du verkligen de vill lämna allt bakom sig och flytta till andra sidan jordklotet, lämna allt de äger och har, släkt osv, Förmodligen betydligt lättare med språk och kulturer samt sedvänjor mm. På detta sätt hjälper vi fler än de som har råd att muta sig hit. Med andra ord är det mer humant.

Nisse
Gäst
Nisse
3 August, 2014 11:47
Svarar  Zeduce

Du har helt rätt i det du skriver, men om vi nu ska hjälpa 100 000 tillkommande nödställda årligen lär det ju kräva ökade anslag för Sveriges engagemang utomlands – och då vore det väl ärligt att man berättar att medel behöver skjutas till för våra aktiviteter i de här regionerna?

OveNordstrom
Gäst
OveNordstrom
1 August, 2014 01:50

Till skillnad mot Annika Eclund, KD och Alliansen så tror jag inte det är hållbart i längden att under falska förespeglingar (demokrati) bomba andra länder för att man vill komma åt deras råvarutillgångar (olja). Irak, Libyen, Syrien, Afghanistan, plus ett antal Afrikanska länder. Iran står väl närmast på tur. Det skapar flyktingströmmar och föder terrorism. Varför attackeras inte Israel? De sägs ha massförstörelsevapen, ja t.o.m kärnvapen. Nej de tillåts bedriva folkmord p.g.a en terroristorganisation. De har rätt att försvara sig hävdas det. Men vilka gränser är det de har rätt stt försvara? De har inte internationellt erkännande eftersom de bygger på olagliga bosättningar. Och varför är deras mur och blockad accepterade?
I Ukraina är det nu likadant. Där accepterar KD att nazister fick ingå i regeringen. IMF villkorade lån till landet (utpressning) med att USA skulle få tillgång att stt utvinna olja i östra delen av landet genom den kontroversiella metoden fracking som är otroligt miljöförstörande. Ryssland skall inte lägga sig i säger man trots att det övervägande bor ryssar i området. Varför skall vi och USA lägga oss i då? Har du svar Annika?
Det sköts ner ett civilt flygplan. Det hann knappast nå marken innan en enig västallians beskyllde Ryssland för att ligga bakom. Men när oberoende utredning skulle starta så gick Ukraina till militär offensiv. Det säger en del. När vi dessutom har en utrikesminister som sägs ha överlämnat hemliga svenska dokument till främmande makt (USA) utan att ställas inför rätta för spioneri så är det skandal! Han ljög om u-båtarna också. Är detta en ok utrikespolitik enligt Annika Eclund, KD och alliansen?

Bortjack
Gäst
Bortjack
1 August, 2014 01:55

Rödgrönrebell tycks ha ensamrätt att bli administrerad på webben med sitt svammel.åter igen tänk om det gick verkligen att föra en saklig debatt utan att beläggas med munkavel!! Men demokrati är väl inget för dej.Eller vad betyder pressfrihet?

rödgrönrebell
Gäst
rödgrönrebell
1 August, 2014 03:00
Svarar  Bortjack

Jag blir ofta censurerad här på LN när jag tex. uttrycker mig lite väl provokativt. Det känns ju lite surt när det händer, men jag respekterar Redaktörens rätt att själv bestämma vad som ska publiceras i hans egen webbtidning.
Det är dock ingen som belagt dig med munkavle. Du har fortfarande rätt att bli publicerad i någon annan tidning som ev. vore intresserad eller att starta din egen blogg, din egen tidning eller gå ut på stan och dela ut flygblad med dina åsikter.

Yttrandefriheten är en underbar uppfinning, så använd den för guds skull! Men kom inte och kräv att andra ska tvingas sprida dina åsikter.

Vad pressfrihet betyder kan du få reda på med en enkel googling. Pressfriheten är hur som helst en mycket viktig del av demokratin.

Bortjack
Gäst
Bortjack
1 August, 2014 11:25

Men du kräver ju själv att dina åsikter skall spridas av andra.med all respekt.vad har jag gjort fel?

rödgrönrebell
Gäst
rödgrönrebell
2 August, 2014 10:36
Svarar  Bortjack

Nej, jag kräver inte att bli publicerad här, men blir det ändå när jag håller en hyffsad ton och håller mig, någorlunda, till ämnet.
Vad du har gjort för fel som gör att ett och annat inlägg blir blockat då och då vet jag inte. Det får du fråga den alltid lika tålmodige Redaktören om.

bigbang
Gäst
bigbang
1 August, 2014 08:27

Undrar hur många av er som är emot flykting politiken idag själva varit flyktingar, upplevt det de upplever och är ni medvetna om att det er en komplicerad fråga med komplicerade lösningar, hur påverkar det era liv personligen ifall dessa utsatta människor får lite stöd i t.ex. Sverige? Är tacksam för eventuella svar…

janne59
Gäst
janne59
2 August, 2014 09:27
Svarar  bigbang

Jag har inte varit flykting.
Men känner mig snart som en sådan i Sverige!

rödgrönrebell
Gäst
rödgrönrebell
2 August, 2014 10:29
Svarar  janne59

Åh, SD:are och deras underbara sinne för proportioner… ;P

Scratch
Gäst
Scratch
2 August, 2014 11:11
Svarar  janne59

HÅLLER MED!

Zeduce
Gäst
Zeduce
2 August, 2014 11:00
Svarar  bigbang

Fråga dig ist varför är vi inte flyktingar, varför vi inte haft krig på hundratals år.

Josef K.
Gäst
Josef K.
2 August, 2014 06:19
Svarar  bigbang

Om du kan komma med ett tips om ett land där jag kan få PUT direkt och garanterad försörjning av skattefinansierade bidrag utifall jag inte hittar jobb så sticker jag direkt!

Fråga – hur anser du att de 23 miljarder som saknas till 2018 i Migrationsverkets budget ska skakas fram?

Nanne76
Gäst
Nanne76
2 August, 2014 12:44

Vad är det för fel med att hjälpa människor på plats?? Vi kan väl inte ta hit hela världen?? Eller???

BigP
Gäst
BigP
2 August, 2014 08:24

Snälla Annika, inte kan du jämföra svenskarnas utvandring för 150 år sedan med dagens invandring till Sverige!! Hur många av de svenskar som lämnade landet på 1800- landade i USA och fick enorma summor bidrag av den Amerikanska staten? Är det för mycket begärt att vi först ser till att våra egna pensionärer (som byggde upp vårt land) kan få leva ut sina liv med en hyfsad pension? Är det för mycket begärt att våra skolor fixas först? Är det för mycket begärt att våra egna ungdomar först får hjälp med bostad och jobb? OCH, är det verkligen för mycket begärt att alla som anländer till vårt land försöker assimilera sig till våra traditioner och kultur?

Lassekolja
Gäst
Lassekolja
3 August, 2014 12:32

“Beror missnöjet på att var tredje svensk läkare är invandrare eller är man möjligtvis emot att 70.000 invandrare driver företag som anställer 250.000 människor?”
Bedrövligt att t.o.m. en Riksdagsledamot inte tänker längre än näsan räcker.
Problemen handlar om alla dom hundratusentals näst intill analfabeter, som Du Annika INTE vill tala om! Att jämföra dagens invandring med när Carl-Oskar och Kristina for till Amerika säger mer om bristen på argument hos Dig! Går ej ens att jämföra inv. på 50- och 60-talen, dom kom på “fredag och började arbeta på måndag”! Då handlade det om för Sverige positiv arbetskraftsinvandring! Försök åtminstone att se skillnaden!